درخواست جهانگیری از کشورهای دوست ایران: فعالتر نفت بخرید!

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / اسحاق جهانگیری
اسحاق جهانگیری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون اول رئیس جمهور ایران در خصوص کاهش تعهدات برجامی را گامی در جهت حفظ این توافق نامید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران روز دوشنبه در دیدار سونگ تائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین بیان داشت: ایران و چین دو تمدن کهن در قاره آسیا هستند که نقش موثری در ایجاد تمدن جهانی ایفا کرده‌اند.

معاون اول رئیس جمهوری به دیدگاه‌های نزدیک تهران و پکن و مناسبات خوب دو کشور در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی اشاره نموده و خاطر نشان کرد: مسئولین عالی‌رتبه دو کشور همواره بر روابط راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین تأکید داشته‌اند.

معاون اول رئیس جمهوری با یادآوری این که چین اصلی ترین شریک اقتصادی و خریدار نفت ایران است، خاطرنشان کرد: تصور آمریکا این است که با اعمال فشار بر کشورهای خریدار نفت ایران، می‌تواند فروش نفت ما را به صفر برساند تا منجر به فروپاشی اقتصاد ایران شود، اما خوش‌بختانه با وجود گذشت یک سال از تحریم‌های نفتی آمریکا، وضعیت اقتصادی ایران از ثبات قابل قبولی برخوردار است.

این مقام ایرانی تاکید نمود  که با وجود آگاهی از روبرو بودن کشورهای دوست نظیر چین با برخی محدودیت‌ها، اما انتظار داریم که کشورهای دوست در خرید نفت ایران فعال‌تر عمل کنند و ادامه داد: گاز مهمترین انرژی آینده جهان است و ایران از بیشترین ذخایر گازی در دنیا برخوردار است و آمادگی داریم از طریق خط انتقال پاکستان، گاز به کشور چین صادر کنیم.

جهانگیری با اشاره به این موضوع که مسایل و موانع پیش روی مبادلات مالی میان ایران و چین هر چه سریع‌تر برطرف شود و ساز و کار مالی مناسبی میان دو کشور مهیا گردد،بیان داشت: هفته آینده هیاتی متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ایران به چین سفر خواهند کرد که امیدوارم مذاکرات سازنده‌ای در خصوص تدوین سازوکار مبادلات مالی میان دو کشور انجام شود.

 عربستان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا می توان با پول جای ایران را در منطقه پر کرد؟

معاون اول رئیس جمهوری گردشگری را یکی از زمینه‌های همکاری میان ایران و چین برشمرد و افزود: ایران از گردشگران چینی استقبال می‌کند و در همین راستا دولت تصمیمی را اتخاذ کرد که بر اساس آن اتباع چین می‌توانند بدون روادید سفری ۲۱ روزه به ایران داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به نقش چین در بازطراحی رآکتور اراک تصریح کرد: روند بازطراحی با تأخیر و کندی مواجه شده بود که خوشبختانه در حال حاضر از سرعت خوبی برخوردار است و از تلاش طرف چینی قدردانی می‌کنیم.

جهانگیری با اشاره به این که آمریکایی‌ها به دنبال به خطر انداختن امنیت منطقه خاورمیانه و خلیج فارس هستند، تصریح کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حمایت از چندجانبه گرایی و مقابله با هژمونی آمریکاست و در این زمینه آماده همکاری با کشور چین در ابعاد منطقه‌ای و بین المللی هستیم.

در عین حال وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین در این دیدار با بیان این که این وزارتخانه به دنبال توسعه روابط با احزاب و نهادهای سیاسی کشورهای مختلف است تا بتواند به توسعه روابط چین با دیگر کشورها کمک کند، گفت: ایران و چین دو کشور دارای تمدن دیرینه هستند و طرف چینی همواره اهمیت فراوانی برای توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران قائل بوده است.
سونگ تائو با تأکید بر این که دیدگاه چین نسبت به روابط با جمهوری اسلامی ایران، راهبردی و درازمدت است، تصریح کرد: با وجود تحولات در عرصه بین المللی و منطقه‌ای، اراده پکن برای حفظ روابط دوستانه با تهران تغییر نخواهد کرد.

وی ضمن تمجید از سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و به خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: با وجود تحریم های آمریکا، وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران از ثبات خوبی برخوردار است.

وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین با اشاره به پروژه‌های همکاری میان دو کشور در حوزه نفت و انرژی بیان داشت: برخی از این پروژه‌ها با موانع و چالش‌هایی روبرو شده که امیدوارم از طریق مذاکره بتوانیم روش‌های مناسبی برای حل و فصل این مشکلات و سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه‌ها پیدا کنیم.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала