اقدامات تهاجمی آمریکا

© Sputnik / Shiva Abshenasدکتر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران
دکتر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پیشنهاد مصاحبه پمپئو هیچ صداقت و جدیتی دیده نمی‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از«صدا و سیما»، سخنگوی وزارت خارجه ایران پیشنهاد مصاحبه وزیر خارجه آمریکا برای گفتگو با رسانه‌های ایرانی را عملیات روانی دانست.

عباس موسوی در این باره افزود:«اقدام آن‌ها در راستای اقدامات تهاجمی است و این سخنان نشان دهنده اقدامی منفعلانه است که هیچ صداقت و جدیتی در آن دیده نمی‌شود.

این اقدام در راستای عملیات روانی است که گهگاهی به آن می‌پردازند، بار‌ها خبرنگاران و مسئولان ایرانی از ایشان برای مصاحبه دعوت کرده اند، عجیب است دوباره این موضوع را مطرح می‌کنند و حتی به صراحت می‌گویند چگونه آقای ظریف در آمریکا با رسانه‌ها صحبت می‌کنند که باید یاداوری کرد سفر آقای ظریف به امریکا سفری دو جانبه نیست و برای پیگیری کار‌های ایران در سازمان ملل به آنجا سفر می‌کنند.

پمپئو: شخصا با ظریف مذاکره خواهم کرد - اسپوتنیک ایران
پمپئو: شخصا با ظریف مذاکره خواهم کرد

آمریکایی ها چندان نگران گام سوم ایران برای کاهش تعهدات  نیستند درحالیکه اروپایی‌ها یازده تعهد خود را عملی نکردند و آمریکا هم از برجام خارج شده است. آمریکایی‌ها چندان نگران هم نیستند، زیرا آن‌ها خواستار این وضعیت و تنش بودند، اما تعجب ما از اروپایی هاست.

آن‌ها نیز متاسفانه آنچه را دیده اند جدی نگرفته اند و فقط حرف می‌زنند. ما بار‌ها اعلام کرده ایم نمی‌توان یک تعهد چندجانبه را به صورت یک جانبه جمع آوری کرد، نه تنها حق بلکه قانون هم اجازه نمی‌دهد.

آن‌ها به خوبی می‌دانند دو گام ایران جدی است و اگر همین منوال ادامه داشته باشد طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران، گام سوم را که هنوز نمی‌دانم چیست، از دو گام قبل محکم‌تر برخواهد داشت».

ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

روابط واشنگتن و تهران پس از بیانات اخیر مقامات جمهوری اسلامی درباره متوقف کردن برخی از اقدامات در چارچوب برجام متشنج تر شده است. دیرتر حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران 60 روز به کشورهای اروپایی عضو برجام مهلت داد تا طی این مدت تعهدات بانکی و نفتی خود در برابر جمهوری اسلامی را اجرا کنند. روحانی نامه هایی با این موضوع را برای رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نوشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала