گزارش و تحلیل

آیا می توان با پول جای ایران را در منطقه پر کرد؟

CC0 / Pixabay/apriltan18 / عربستان
 عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سالها است که سعودی ها در لبنان و سوریه و عراق و فلسطین و افغانستان و یمن و نیجریه تلاش دارند با استفاده از پول برای خود نفوذ کسب کنند.

اگر این روزها به کشور های عربی که مناطق نفوذ ایران به حساب می آیند سفر کنید به وضوع می توانید متوجه شوید که سعودی ها تلاش دارند برای خود در این مناطق نفوذ بخرند.

البته این ماجرا چیز جدیدی نیست و سالها است که سعودی ها در لبنان و سوریه و عراق و فلسطین و افغانستان و یمن و نیجریه و...  تلاش دارند با استفاده از پول برای خود نفوذ کسب کنند اما هنوز متوجه نیستند که آنهایی را که با پول می خرند به محض پایان باج دهی آنها را ترک می کنند.

شاید بد نباشد یادآوری کنیم که رهبر سابق لیبی آقای معمر القذافی روزی روزگاری سخاوتمند ترین و ولخرج ترین رهبر جهان برای سازمان های مختلف به حساب می آمد و در بسیاری از کشورهای جهان عوامل زیادی حقوق بگیر او بودند اما امروزه وی کجا است و آنها کجا؟

زمانی که قذافی به آنها نیاز داشت آنها چه کار کردند؟

حال همان ها را با متحدین ایران در منطقه مقایسه کنید که چگونه برای دفاع از ایران سینه سپر کرده اند.

اگر ایرانی ها توانسته اند در این کشورها نفوذ پیدا کنند به دلیل پولی نیست که ایران در این کشورها خرج می کند چون بدیهی است ایران هر چه قدر که پول داشته باشد باز هم هم توان مالی ایران در مقایسه با توان مالی عربستان سعودی و امارات عربی متحده و ایالات متحده و اسرائیل و ... بسیار ناچیز است.

در حالی که استراتژی سعودی ها بر مبنای حمایت از سران کشورها و حکام بنا نهاده شده استراتژی ایران بر مبنای حمایت از مردم و جنبش ها بنا نهاده شده، نکته ای که در قانون اساسی ایران به صراحت به آن اشاره شده.

ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران
اعلام آمادگی عربستان برای برقراری ارتباط با ایران

از سوی دیگر مواضع کشورها بسیار مهم است.

ایرانی ها بخوبی متوجه شده اند که مردم کشورهای اسلامی هر چه قدر که تبلیغات غرب هم تلاش کند باز هم اسرائیل را دشمن اول خود می دانند.

از سوی دیگر عملکرد ایالات متحده در منطقه از کشتار مسلمانان گرفته تا اشغال کشورهای اسلامی و تبلیغ بر علیه مسلمانان در جهان و همچنین حکم رانی بر حکام برخی کشورهای اسلامی منجر شده که بسیاری از مسلمانان آمریکا را دشمن اول خود بدانند.

حتی بسیاری از مسلمانان در این کشورها روز شماری می کنند تا روزی برسد بتوانند از آمریکایی ها انتقام بگیرند.

بر کسی پوشیده نیست که تعداد زیادی نیروی آمریکایی بصورت غیر رسمی در عربستان سعودی مستقر می باشند و حتی در جنگ عربستان سعودی بر علیه یمن به این کشور کمک می کنند، اما اینکه عربستان سعودی رسما اعلام کند که بیش از 500 نیروی ویژه آمریکایی در پایگاه ملک خالد مستقر شده اند قطعا منجر می شود که بسیاری از مسلمانان موضع منفی نسبت به عربستان بگیرند.

در مقابل اینکه ایرانی ها مدرن ترین پهباد آمریکایی را سرنگون کرده اند و در مقابل ایالات متحده ایستاده اند و از سوی دیگر با انگلیس رفتار تحقیر کننده دارند و کشتی انگلیسی ها را در مقابل توقیف کشتی خود در تنگه جبل الطارق توقیف می کنند، عملا بسیاری از آن مسلمانانی که نسبت به ایالات متحده و انگلیس موضع منفی دارند را به سمت ایران می کشاند.

پرداخت تسهیلات کرونایی به کارگاه های آسیب دیده در ایران + جزئیات  - اسپوتنیک ایران
رئیس جمهور ایران: هر پهپاد متجاوزی را سرنگون می کنیم

بنده طی یکی دو هفته اخیر با تعداد زیادی از شخصیت های رسانه ای کشورهای اسلامی گفتگو داشتم و همه اذعان داشتند که پس از این مرحله یعنی مرحله سرنگونی پهباد آمریکایی و توقیف کشتی انگلیسی محبوبیت ایران در کشورهای اسلامی با شیب خیلی زیادی بالا رفته.

این محبوبیت را نمی توان با کل ثروت جهان خریداری کرد و اینکه مثلا ایالات متحده شرط می گذارد ایران از نفوذ خود در منطقه بکاهد یک بحث مع الفارغ است، چرا که چگونه ایران می خواهد به طرفداران خود در منطقه بگوید دیگر مرا دوست نداشته باشید؟

شاید هم آمریکایی ها از قصد چنین چیزی را مطرح می کنند چون می دانند امکان پذیر نمی باشد.

به هر حال مشاهده کرده ایم که طی چهل سال اخیر ایالات متحده و متحدین اش در منطقه هر آنچه در توان داشتند را انجام دادند تا از نفوذ ایران در منطقه بکاهند و توان بازدارنده ایران را تضعیف کنند اما علیرغم همه فشارها و تحریم ها ایران هم نفوذ بیشتری در منطقه پیدا کرد و هم اینکه توان نظامی بازدارندگی  بالاتری را پیدا کرد.

پس می توان نتیجه گرفت هر چه قدر دشمنان ایران بخواهند برای این کشور چالش ایجاد کنند فقط عملا موجب تقویت آن می شوند و سیاست های قدیمی آنها در خرید نفوذ در منطقه به هیچ وجه جواب نمی دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала