ادامه درگیری ترامپ و کنگره بر سر عربستان

© AFP 2023 / Nicholas Kammبرداشته شدن گام مهمی در راه محدود کردن فروش سلاح های آمریکایی به عربستان
برداشته شدن گام مهمی در راه محدود کردن فروش سلاح های آمریکایی به عربستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سه قطعنامه کنگره این کشور برای ممنوع کردن فروش اسلحه به عربستان سعودی و امارات عربی متحده را وتو کرد.

به گزارش اسپوتنیک، در اطلاعیه منتشره از سوی کاخ سفید گفته می شود:"این قطعنامه ها  قابلیت رقابت آمریکا در جهان را تضعیف کرده و به روابط ما با متحدان و شرکا لطمه وارد می سازند".

میتچ ماک کونل، رهبر اکثریت مجلس سنا وتوی رئیس جمهور را اعلام کرده و گفت رای گیری درباره آن تا روز دوم اوت انجام خواهد شد اما انتظار نمی رود کنگره بتواند با دوسوم آرا این وتو را رفع کند.

این سومین باری است که ترامپ از حق وتوی خود استفاده کرده است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  در ماه مه تصمیم گرفت بدون تأئید کنگره طی یک دوره 30 روزه به اردن، عربستان و امارات عربی متحده تسلیحات بفروشد. در آن زمان ترامپ تصمیم گرفت از حق فوق العاده خود برای پایان رساندن روند انعقاد 22 معامله "برای بازداشتن ایران و افزایش بنیه دفاعی شرکا" استفاده کند.

دلیل مخالفت قانونگذاران آمریکایی با فروش تسلیحات به ریاض این بوده  که ممکن است از آنها علیه افراد غیر نظامی در یمن مورد استفاده قرا بگیرند و این تصمیم همچنین در رابطه با قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار ناراضی سعودی در استانبول در اکتبر 2018 است.

در یمن از سال 2014 درگیری داخلی ادامه دارد. در یک طرف این نزاع نیروهای حوثی عضو جنبش شیعه " انصارالله" و در طرف دیگر آن ارتش دولتی و شبه نظامیان وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن قرار دارند که مورد حمایت جامعه بین المللی است. از سال 2015 ائتلاف عربی به ریاست عربستان سعودی پشتیبانی نظامی از نیروهای دولتی را برعهده دارد. سازمان های بین المللی بارها ائتلاف عربی را به کشتن افراد غیرنظامی در یمن متهم کرده اند.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که از سال 2017 در آمریکا تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست بود، روز 2 اکتبر پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. پس از مدتی ابهام درباره این قضیه ، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتبر گزارش دادند، خاشقجی در جریان نزاع با کارکنان سرکنسولگری جان خود از دست داده است.

دادستانی استانبول اعلام کرده ترور خاشقجی عمدی بوده و جسد وی پس از خفه کردن این روزنامه نگار تکه تکه شده و از بین رفته است. ترکیه از عربستان تقاضا می کند مقصران را تحویل داده و همچنین محل جسد خاشقجی را اطلاع دهد.

مقامات عربستان بارها اعلام کرده اند که تحقیقات جداگانه خود را درباره این قضیه انجام می دهند و مخالف تحقیقات بین المللی در اینباره با شرکت دیگر کشورها هستند. در رابطه با این قضیه 11 نفر در عربستان بازداشت شده و دادستانی این کشور برای 5 نفر از انها مجازات اعدام را درخواست کرده است. ریاض از تحویل مظنونان در این جنایت به ترکیه برای تحقیقات قضایی امتناع ورزیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала