هشدار رئیس جمهور ایران : اجازه نمی دهیم کسی در تنگه هرمز بی نظمی کند + ویدئو

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / هشدار رئیس جمهور ایران : اجازه نمی دهیم کسی در تنگه هرمز بی نظمی کند + ویدئو
هشدار رئیس جمهور ایران : اجازه نمی دهیم کسی در تنگه هرمز بی نظمی کند + ویدئو  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرد : مسئولیت اصلی حفاظت از تنگه هرمز و خلیج فارس، عمدتاً بر عهده ایران و کشور‌های همجوار است و ایران به هیکس اجازه نمی دهد در آنجا بی نظمی کند.

​به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های ایران، روحانی با تأکید بر اینکه امنیت خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز برای ایران بسیار حائز اهمیت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای امنیت سایر آبراه‌های جهان از جمله باب‌المندب و اقیانوس هند، تلاش می‌کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: تنگه هرمز از موقعیت بسیار مهمی برخوردار است و نه جای شوخی است و نه جای اینکه کشوری بخواهد مقررات بین‌المللی را در آن نادیده گرفته و برخلاف جهت و بی‌توجه به هشدار‌های سپاه پاسداران که مسئولیت امنیت تنگه هرمز را برعهده دارد، وارد این تنگه شود.

روحانی اضافه کرد: مسئولیت اصلی حفاظت از تنگه هرمز و خلیج فارس، عمدتاً بر عهده ایران و کشور‌های همجوار است و ارتباطی به دیگران ندارد و ملت ایران همواره حافظ خلیج فارس بوده است.

رئیس جمهور با تجلیل از اقدام  سپاه پاسداران در متوقف کردن یک کشتی  نفتکش انگلیسی، اظهار داشت: سپاه پاسداران شجاعانه و با قدرت کشتی متخلف انگلیسی را توقیف کرد، چرا که از همه دستورات و هشدار‌ها سر باز زده بود و کار بسیار دقیق، حرفه‌ای و درستی در این زمینه انجام داده است و معتقدم که همه دنیا باید از سپاه پاسداران بخاطر امنیت خلیج فارس، سپاسگزار باشند.

روحانی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم کسی در خلیج فارس و تنگه هرمز بی‌نظمی کند، ما در عین حال به دنبال تنش و برخورد نظامی نیستیم و اقداماتی که تاکنون انجام داده‌ایم متناسب با تخلفات طرف مقابل بوده است، همچنان که در سرنگونی پهپاد متجاوز نیز واکنش انجام شده دقیق و حرفه‌ای بود و چنانچه باز هم تجاوزی به حریم کشورمان انجام شود، دو مرتبه همان پاسخ را در شرایط لازم خواهیم داد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال تنش و درگیری نبوده است، تصریح کرد: به دنبال ادامه تنش با برخی از کشور‌های اروپایی نیسیتیم و چنانچه به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشند و از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد.

روابط واشنگتن و تهران پس از حمله به نفتکش ها در دریای عمان و سرنگونی یک پهپاد جاسوسی امریکا توسط ایران متشنج تر شده است. روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا در ماه مه سال گذشته از برجام خارج شده و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی نیز ایران را تحریم کنند و از جمله نفت ایران را خریداری نکنند.

دیرتر ایران مهلت های 60 روزه ای برای اجرای تعهدات برجامی از جمله خریداری نفت خود  به کشورهای اروپایی باقی مانده در برجام داد و به دنبال این مهلت ها   اجرای برخی از تعهدات جمهوری اسلامی در چارچوب این توافق هسته ای متوقف شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала