گزارش و تحلیل

آیا آمریکا موفق به ایجاد ائتلاف برای گشت‌زنی در تنگه هرمز خواهد شد؟

© Sputnik / Stanislav Savelyev آمریکا قصد دارد ائتلاف گشت‌زنی در تنگه هرمز ایجاد کند
 آمریکا قصد دارد ائتلاف گشت‌زنی در تنگه هرمز ایجاد کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امورخارجه آمریکا بیان داشت که کشورش قصد دارد تا ائتلافی بین المللی برای گشت زنی در تنگه هرمز ایجاد نماید.

اخیرا مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا به ایجاد ائتلافی برای گشت زنی در تنگه هرمز اشاره کرد و گفت: "ما در صدد هستیم کاری کنیم تا رفتار رهبری جمهوری اسلامی ایران تغییر کند. ما ائتلافی ایجاد خواهیم کرد تا در تنگه هرمز به گشت‌زنی بپردازد و این مسیر دریایی را باز نگه داریم. تمام کشورهای جهان در این ائتلاف شرکت خواهند داشت."

واکنش ها در جهان نسبت به ایجاد ائتلاف - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
واکنش جهان به ائتلاف گشت‌زنی آمریکا در تنگه هرمز + داده نمایی
ایجاد چنین ائتلافی و اینکه آیا این امر می تواند بهانه ای برای اعزام کشتی های جنگی به سواحل ایران باشد و اینکه آیا اجرای چنین ائتلافی باعث تسریع اجرایی شدن سناریوی نظامی یعنی درگیری مستقیم با ایران خواهد شد را برای بررسی بیشتر با آقای فواد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و مسئول دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران مطرح کردیم.

دکتر فواد ایزدی در رابطه به ایجاد ائتلاف توسط آمریکا در تنگه هرمز گفت:

"اینکه آمریکایی ها علاقمند به ایجاد ائتلاف علیه ایران هستند چیز جدیدی نیست. آمریکایی ها سالیان سال است که علاقمند هستند ائتلافی را علیه ایران داشته باشند. اینکه در ایجاد ائتلاف شکست خورده اند این هم نکته قابل اثباتی است. یعنی هدفی که آمریکایی ها داشتند در عمل اتفاق نیفتاده است."

وی به مورد مشابه ای نیز اشاره کرد و گفت: "مثلا یک زمان بحث ناتوی عربی را انجام می دادند. الان دیگر کمتر کسی است که بخواهد بحث ناتوی عربی را مطرح کند. یا مثلا ائتلافی را می خواستند که در آن مصر و اردن و پاکستان هم علیه ایران شرکت کنند که معلوم شد هیچکدام از این کشورها قرار نیست وارد همچین ائتلافی شوند."

ایزدی با تاکید بر سیاست شکست خورده خارجی ترامپ گفت:

"ترامپ دارای سیاست شکست خورده ای است و هیچ فرد عاقلی یا کشور هوشمندی از یک فردی مثل آقای ترامپ در حوزه سیاست خارجی خودش پیروی نخواهد کرد. از این جهت بحث ائتلاف یا کار هماهنگی را در عمل ما از آمریکایی ها نخواهیم دید چون خیلی از کشورها این موضوع را متوجه شده اند."

او به مورد اخیر اشاره کرده و گفت: "اخیرا دیدید که انگلیسی ها یک نفتکش ایرانی را متوقف کردند و بعد دیدید که آقای ترامپ با نخست وزیر انگلیس با سفیر انگلیس چطور برخورد کرد. عملا سفیر انگلیس را اخراج کرد و نخست وزیر انگلیس را هم مسخره کرد. این نوع عملکرد آقای ترامپ است نسبت به کشوری که می گوید من همپیمان آمریکا هستم. آمریکا همپیمان جدی در عمل نخواهد داشت. البته شعارهای را می دهد ولی در عمل بسیار ضعیف ظاهر خواهد شد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала