ایجاد ائتلاف گشت‌زنی در تنگه هرمز

© AFP 2023 / EBRAHIM NOROOZI / JAMEJAM ONLINE تنگه هرمز
 تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا اعلام کرد که تمام کشورهای جهان به ائتلاف هرمز می‌پیوندند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی WFTV 9، آمریکا ائتلافی برای گشت‌زنی در تنگه هرمز ایجاد می‌کند و تمام کشورهای جهان به آن خواهند پیوست.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در این خصوص گفت:«ما در صدد هستیم کاری کنیم تا رفتار رهبری جمهوری اسلامی ایران تغییر کند. ما ائتلافی ایجاد خواهیم کرد تا در تنگه هرمز به گشت‌زنی بپردازد و این مسیر دریایی را باز نگه داریم. تمام کشورهای جهان در این ائتلاف شرکت خواهند داشت».

مدتی قبل جوزف دانفورد رئیس کمیته متحد روسای ستادهای آمریکا اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ برای گشت‌زنی در آبهای نزدیک ایران و یمن ائتلاف بین‌المللی ایجاد می‌کند. دیرتر دستیار رئیس پنتاگون اعلام کرد که این ائتلاف برای مقابله نظامی با ایران ایجاد نمی‌شود، بلکه هدف آن تأمین امنیت کشتیرانی  در آن منطقه از طریق  تشدید نظارت و کارهای شناسایی در آن منطقه است.

شایان ذکر است که چندی پیش مقامات جبل الطارق به‌ دستور مقامات انگلیسی و از طریق نیروهای انگلیسی یک نفتکش ایرانی به‌نام گریس 1 را توقیف کرده بودند. این اقدام انگلیسی‌ها با واکنش مقامات ایرانی روبه‌رو شده بود و مسئولان ایران تأکید کرده بودند که این «راهزنی دریایی» انگلیسی‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند.

عصر جمعه 28 تیرماه یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала