ضربه‌ دیگر ایران به سازمان جاسوسی آمریکا

© AFP 2023 / Atta Kenareضربه‌ دیگر ایران به سازمان جاسوسی آمریکا
ضربه‌ دیگر ایران به سازمان جاسوسی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جاسوس های شناسایی شده شامل شاغلین مراکز حساس و حیاتی همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند.

به گزارش اسپوتنیک ، وزارت اطلاعات در نشست خبری اعلام کرد که جاسوس های شناسایی شده شامل شاغلین مراکز حساس و حیاتی همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در نشست خبری راجع به شناسایی و انهدام تیم جاسوسی وابسته به CIAسازمان جاسوسی آمریکا ‌ که در نهادهای اطلاعاتی ایران فعالیت داشتند، توضیحاتی ارایه داده گفت: جاسوس های شناسایی شده شامل شاغلین مرکز حساس و حیاتی همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار و مشاور در حال فعالیت بوده اند. این مراکز شامل حوزه های اقتصادی، هسته ای، زیرساختی، نظامی و سایبری کشور است.

آنها 17 نفر هستند. این افراد به صورت سلولی در ایران فعالیت می کرده و هیچ کدام آنها با هم ارتباطی نداشتند. برخی از شهروندان به واسطه سوء استفاده سیا از تقاضای ویزای آمریکا در دام ویزا گرفتار شده و در ازای اعطای ویزا به ایشان پیشنهاد جاسوسی ارایه شده است. برخی دیگر نیز به واسطه حفظ یا تمدید انواع ویزای آمریکا از طرف سیا مورد شانتاژ واقع شده اند، این در حالی است که اقدام فوق مغایر با قوانین ایالات متحده بوده و بعضی از طعمه های سیا با کمک وکلای خود موفق به عبور از این دام شده اند.

تمرکز منابع سازمان سیا به سمت مقابله با ایران و روسیه سوق داده شده است - اسپوتنیک ایران
تمرکز منابع سازمان سیا به سمت مقابله با ایران و روسیه سوق داده شده است

سازمان جاسوسی آمریکا با تاسیس شرکت های جعلی و به بهانه استخدام متخصصان ایرانی در این شرکت ها و یا تامین تجهیزات از خارج کشور مبادرت به مراجعه اطلاعاتی به اتباع ایرانی کرده است.  مراجعات مستقیم افسران سیا تحت عناوین دیپلماتیک به شهروندان ایرانی در حاشیه کنفرانس های علمی در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی یکی دیگر از روش های تعرض اطلاعاتی بوده است. بعضا نیز مشاهده شده که افسران سیا با معرفی خود به عنوان یک مامور اطلاعاتی آمریکایی همچنین با ارسال ایمیل و یا پیام از طریق شبکه های اجتماعی از اعضای این شبکه دعوت به همکاری اطلاعاتی کرده اند.

سیا جهت انتقال ابزار ارتباط امن و تجهیزات فوق پیشرفته جاسوسی برای شبکه خود در ایران از ناقل اطلاعاتی استفاده کرده است. ناقل ها عمدتا به شکل سنگ تهیه شده که وسایل مورد اشاره در آن جاسازی شده و جاسوس ها با روش های پیچیده ماموریت برداشتن آنها از نقاط مختلف شهری از جمله مناطق پارکی، نواحی کوهستانی و غیره را عهده دار می شدند.

علیرغم وعده تامین امنیت سیا با پیش بینی احتمال شناسایی این شبکه جاسوسی طراحی خط خروج اضطراری از کشور را برای مواقع خطر و بحرانی در دستور کار جاسوس ها قرار داده است. بر این اساس جاسوس ها آموزش دیده بودند با احساس خطر طی هماهنگی با سیا و رساندن خود به نقطه از قبل تعیین شده در شهرهای مرزی منتظر حضور رابط اطلاعاتی سیا در صحنه شده و با هدایت وی از کشور خارج شوند البته جاسوس هایی که قصد فرار اضطراری از کشور را داشتند به جای ملاقات با رابط سیا در مرز با رابط ضد جاسوسی ملاقات کردند و نهایتا دستگیر شدند».

طبق اعلام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، در میان این دستگیرشدگان افرادی که آگاهانه و عامدانه به کشور خیانت کرده و حاضر به جبران مافات نشدند، تحویل دستگاه قضایی شدند و آن دسته از کسانی که با صداقت کامل با دستگاه امنیتی کشور تعامل کرده و ندامت شان ثابت شد بر علیه آمریکایی ها مورد مدیریت اطلاعاتی قرار گرفتند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات همچنین اعلام کرد که 17 جاسوس دستگیر شده در این پروژه همگی اتباع ایرانی بوده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала