ماجراجویی یک‌جانبه‌گرایانه افراطی آمریکا

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف: دولت آمریکا در صدد است توافق هسته‌ای را به ورطه شکست بکشاند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»،محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در کاراکاس ونزوئلا سخنرانی کرد.

وی گفت:«دولت آمریکا به‌رغم سرمایه‌گذاری کل دنیا برای انعقاد موافقت‌نامه هسته‌ای، در صدد است تا آن را به ورطه شکست بکشاند. آمریکایی‌ها در روند محقق ساختن این هدف خود نه تنها قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت را نقض کرده‌اند، بلکه به روشی ملامت‌آمیز آنانی را که بر آن بوده‌اند تا به موافقت‌نامه مزبور وفادار مانده و آن را رعایت کنند، تحریم کرده‌اند.

پیشنهاد حمله نظامی آمریکا به ونزوئلا برای وحشت ایران - اسپوتنیک ایران
پیشنهاد حمله نظامی آمریکا به ونزوئلا برای وحشت ایران

موج نوین ماجراجویی یک‌جانبه‌گرایانه افراطی آمریکا مهم‌ترین چالشی است که اکنون تقریباْ همگی ما به طریقی با آن روبه‌رو هستیم. این چالش در حال تضعیف حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی است و به انحاء گوناگون صلح و ثبات در سراسر جهان را در معرض تهدید قرار داده است. همکاری بین‌المللی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تجارت آزاد، محیط زیست، حاکمیت قانون، سازمان‌های بین‌المللی و مواردی بیشتر به گونه‌ای بی‌سابقه در حال صدمه دیدن و خدشه‌دار شدن است. در شرایطی که برخی ملت‌ها از ناحیه تحریم های اقتصادی یک‌جانبه و تهاجم نظامی تهدید می‌شوند، دیگر ملت‌ها بار سنگین ضربات ناشی از موج سیاست های حمایت‌گرانه ناپخته آمریکا را تحمل می کنند. وضعیت به گونه‌ای است که حتی بسیاری از متحدان آمریکا در معرض سیاست بی‌سابقه مداخله در امور داخلی آنها قرار دارند. با یادآوری نتایج فاجعه‌آمیز موج قبلی یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در اوایل دهه 2000 میلادی شامل اشغال‌گری‌ها، بی‌رحمی‌ها و افراط گرایی خشن، بر ما است تا در مقابل این موج جدید ایستادگی کرده و آن را به عقب برانیم.

کشور من پیشتاز و در خط مقدم جبهه مقاومت در برابر تمایلات یکجانبه‌گرایانه جدید آمریکا است که از جمله تروریسم اقتصادی تمام عیار را شامل می‌گردد. کوشش‌های صمیمانه ما برای پاسخگویی به نگرانی مربوط به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزمان، که بی‌پایه هم هست، در شمار یکی از بسیار قربانیان یک‌جانبه‌گرایی نوین است. دولت آمریکا به‌رغم سرمایه‌گذاری کل دنیا برای انعقاد موافقت‌نامه هسته‌ای، در صدد است تا آن را به ورطه شکست بکشاند. آمریکا در روند محقق ساختن این هدف خود نه تنها قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت را نقض کرده است، بلکه همچنین به روشی ملامت‌آمیز آنانی را که بر آن بوده‌اند تا به موافقتنامه مزبور وفادار مانده و آن را رعایت کنند، تحریم کرده است».

گفتنی است، روابط آمریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهورآمریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала