ایالات متحده به دنبال لغو معافیت‌های مربوط به پروژه‌های اراک و فردو

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivaisایالات متحده به دنبال لغو معافیت‌های مربوط به پروژه‌های اراک و فردو
ایالات متحده به دنبال لغو معافیت‌های مربوط به پروژه‌های اراک و فردو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت دونالد ترامپ به دنبال لغو معافیت‌های مربوط به برنامه صلح آمیز اتمی ایران در تأسیسات هسته‌ای فردو و اراک است.

به گزارش اسپوتنیک، شبکه ان‌بی‌سی به نقل از مقامات ایالات متحده خبر داد که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در حال بررسی احتمال لغو معافیت‌های موقت از تحریم‌هایی است که به ایران اجازه می‌دهد از کشورهای عضو برنامه جامع اقدام مشترک در توسعه برنامه صلح آمیز اتمی خود کمک بگیرد. چنین تصمیمی ممکن است بر روی پروژه‌های اراک و فردو تاثیرگذار باشد.

پارادوکسی به نام دولت ترامپ  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پارادوکسی به نام دولت ترامپ

براساس اطلاعات این شبکه، معافیت‌های فوق الذکر به ایران این امکان را می‌دهد که با همکاری سایر کشورها پروژه هایی مانند بازسازی راکتور اراک و تغییر شکل در کارخانه اسبق غنی سازی اورانیوم در فردو اجرایی کند. مقامات اروپایی کشورهای عضو برجام از دولت ترامپ خواستند تا با عدم لغو این معافیت‌ها از فروپاشی کامل توافق هسته‌ای با تهران جلوگیری کند. واشنگتن زمان این معافیت‌ها را 180 روز تعیین کرد و در ماه مه سال جاری این زمان را به 90 روز تقلیل داد.

کاخ سفید، وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا از اظهار نظر در این خصوص خودداری نموده‌اند.

براساس توافق برجام که در سال 2015 میان ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان برقرار شد، تهران متعهد به بازسازی راکتور آب سنگین اراک برای انجام تحقیقات هسته‌ای با مقاصد صلح آمیز شد. مقامات ایران به عنوان بخشی از این توافق، هسته این راکتور را تخریب کردند. پارامترهای مربوط به بازسازی آن باید با همکاری کشور چین صورت بپذیرد.

تجدیدنظر ایران در غنی سازی اورانیوم؟ - اسپوتنیک ایران
تجدیدنظر ایران در غنی سازی اورانیوم؟

هشت ماه مه سال 2018 دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در تاریخ 8 می سال جاری اعلام کرد که اگر اعضای اروپایی برجام به وظایف خود عمل نکنند تهران فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را از سر خواهد گرفت و مدرنیزاسیون راکتور آب سنگین اراک را متوقف خواهد کرد. روحانی اعلام کرد که مهلت ایران به اعضای اروپایی برجام برای انجام تعهدات مربوط به بخش بانکی و مسائل مربوط به تجارت نفت ایران، 60 روز است. در صورت عدم عمل به تعهدات کشورهای اروپایی عضو برجام، تهران دیگر محدودیت‌های غنی سازی اورانیوم را که توسط توافق هسته‌ای به میزان 3.67٪  تعیین شده است، رعایت نخواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала