تحلیلگر سیاسی سعودی: ایران انتقام توقیف نفتکش خود در جبل الطارق را می‌گیرد

© AFP 2023 / ATTA KENAREتحلیلگر سیاسی سعودی: ایران انتقام توقیف نفتکش خود در جبل الطارق را می‌گیرد
تحلیلگر سیاسی سعودی: ایران انتقام توقیف نفتکش خود در جبل الطارق را می‌گیرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحلیلگر سیاسی سعودی ماجرای نفتکش ریاح را یک بازی جدید از طرف ایران با هدف افزایش تقابل در جهان دانست.

به گزارش اسپوتنیک پیشتر خبرگزاری اسوشیتد پرس اطلاع داده بود تانکر ریاح که درامارات متحده عربی ثبت شده است چند روز پیش در زمان عبورش از تنگه هرمز مسیرش را به سمت ایران تغییر داده و سپس از ارسال اطلاعات مربوط به محل خود خودداری نمود.

این خبرگزاری اعلام کرد  فعلا مشخص نیست پس از ساعت 23.00 عصر شنبه به وقت محلی برای این تانکر که با پرچم پاناما حرکت می کرد، چه اتفاقی افتاده است.

به دنبال آن سخنگوی وزارت امورخارجه ایران از کمک به یک نفتکش خارجی  به دلیل نقص فنی در خلیج فارس، خبر داد. سید عباس موسوی گفت: همچنان در حال ارائه کمک فنی مناسب به آن هستیم.

دستورالعمل جدید آمریکا برای کشتی های تجاری عبوری از تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کشتی نفتی گم شده در آبهای خلیج فارس، اماراتی است یا بریتانیایی؟

مبارک العتی، تحلیلگر سیاسی سعودی در این خصوص به اسپوتنیک گفت: ایران تلاش می‌کند که کارت‌های بازی را بهم بزند و از ایالات متحده و بریتانیا برای توقیف نفتکش خود در جبل الطارق انتقام بگیرد؛ وی افزود: "این یک بازی جدید از طرف ایران است که هدف آن افزایش تقابل در جهان است. تهران این داستان شکست خورده را در حالی که پیشتر اعلام شده بود که این کشتی نیازی به کمک نداشته است، مطرح کرد. این نفتکش تقریبا خلیج فارس را ترک نموده بود."

این تحلیلگر سیاسی سعودی در ادامه افزود: اکنون ما باید در انتظار یک دور جدید از مذاکرات باشیم که در آن امارات متحده عربی یا ایالات متحده نیز در آن درگیر خواهند بود. در این مورد احتمالا ایالات متحده یک ائتلاف جدید از کشورهایی ایجاد خواهد کرد که برای محافظت از کشتی های خود در تنگه هرمز متحد خواهند شد. در حال حاضر تعرفه بیمه تانکرهایی که در خلیج فارس فعالیت می کنند افزایش یافته که در نتیجه آن قیمت نفت ارسالی از خلیج فارس نیز متقابلا با افزایش روبرو بوده است. شاید ایران این عملیات را به منظور تاثیر بر روی قیمت نفت به انجام رسانیده است.

العتی اظهار داشت: به طور کلی ماجرای این نفتکش زیاد بر روی وضعیت سیاسی موجود تاثیرگذار نیست. همه می‌دانند که ایران با این اقدامات سعی در پرت کردن حواس ها دارد و این اقدام بیشتر یک اعلامیه پر سروصدا برای رسانه‌هاست تا یک اقدام سیاسی و یا نظامی. به احتمال زیاد، قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала