گزارش و تحلیل

امنیت در خلیج فارس برقرار است

© AFP 2023 / Fars News/ Hamed Jafarnejad معنای تنگه هرمز برای همه چیست؟
معنای تنگه هرمز برای همه چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک

به گزارش اسپوتنیک، آسوشیتدپرس، یک فروند کشتی نفتی امارات دو روز قبل در تنگه هرمز ناپدیده شده است. نفتکش ربوده شده "ریا" بین دبی و شارجه در سواحل شرقی امارات تردد می‌کرد. کشتی نفتکش حامل پرچم پاناما بود و در حال عبور به سمت بندر فجیره در سواحل امارات بود که ناپدید شد. آمریکا ایران را مسئول ربودن این کشتی می داند. اما مقامات ایرانی این موضوع را رد کرده اند و یک مقام اماراتی نیز اعلام نموده است که این کشتی متعلق به امارات نبوده است. گمانه زنی ها در خصوص این نفت کش ربوده شده ادامه دارد. در این راستا، خبرگزاری اسپوتنیک با علیرضا اکبری، کارشناس مسایل راهبردی، بنیانگذار مرکز مطالعات راهبردی و معاون سابق وزیر دفاع ایران به گفتگو نشسته است.

بریتانیا ناو خود در خلیج فارس را با ناو جدید جایگزین خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
بریتانیا ناو خود در خلیج فارس را با ناو جدید جایگزین خواهد کرد

فضای امنیتی ایجاد شده در تنگه هرمز با خبر مفقود شدن یک کشتی اماراتی در ابهای تنگه هرمز به کجا ختم می شود؟

دولت امارات اعلام نموده است که خبر هر گونه ناپدید شدن کشتی های ایرن کشور صحت ندارد، امارات امروز تاکید کرده است که هیچ کشتی متعلق به این دولت یا مفقود یا دچار مشکل نشده است. در واقع هیج مرجعی به عنوان مالک یا چارتر کشتی (اجاره کننده کشتی) یا صاحب باری، اطلاعاتی به طور رسمی در خصوص مفقود شدن کشتی ارائه نداده است. این یک خبر است که تایید نشده است.

در حال حاضر، همزمان که یک کشتی ایرانی در دریای سرخ دچار نقص فنی شد و مجبور شد که برای خدمات بندری به بندر جده عربستان منتقل شود، خبرهای زیادی در خصوص این که کشتی های متوقف یا توقیف شده اند منتشر شده است. به جز یک مورد که تانکر در چارتر ایران که در تنگه جبل الطارق توسط ارتش بریتانیا توقیف شده است، ما بقی اخبار تردید زا و مشکوک هستند.

به عنوان مثال خبری منتشر شد که یک تانکر ایرانی توسط دولت مصر توقیف شده است که این یک خبر کذب بوده است.

دستورالعمل جدید آمریکا برای کشتی های تجاری عبوری از تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
درباره نفتکش "گم شده" در تنگه هرمز چه می دانیم؟ + عکس

به عقیده من که مراجعی (آمریکایی ها و یا همپیمانان آمریکا) تمایل دارند که وضعیت خلیج فارس یا وضعیت دریانوردی را در دریای عمان یا ابراه های مهم را نا امن کنند. زیرا آمریکایی ها دوست دارند که موفق به ایجاد ائتلافی به بهانه ناامنی کشتی رانی در خلیج فارس ایجاد کنند.

خلیج فارس یکی از امن ترین مناطقی است که کشتی رانی آزاد با رعایت مقررات در آن جاری است، سالانه بیش از 50 هزار شناور از تنگه هرمز با بیش از 15 هزار شناورهای بسیار بزرگ اقیانوس پیما از آن عبور می کند. رویدادهای اخیر بسیار نادر بوده است، حتی در زمان جنگ عراق در دهه 80 به جز جنگ نفت کش ها میان عراق و امریکا حادثه دیگری نداشتیم. بنابرای امنیت در خلیج فارس برقرار است، مگر اینکه کسانی بخواهند ان را ناامن کنند. در بندر الفجیره نیز انفجارهایی ایجاد کردند، یا در دو کشتی با محموله ژاپن رخ داد، همه این حوادث مشکوک و ساختگی است. این ها می خواهند بگویند که خلیج فارس ناامن است و می خواهند ائتلافی علیه ایران ایجاد نمایند. آنها می خواهند تعداد شناورهای نظامی خود را در خلیج فارس اضافه کنند و منافع امنیتی خود را در منطقه و فرا تر از منطقه افزایش دهند. در واقع هیچ دلیلی برای ایجاد منطقه خطر ناک در خلیج فارس وجود ندارد مگراینکه کسی به دنبال منافع نامشروع خود در تنگه هرمز و خلیج فارس باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала