گزارش و تحلیل

اصرار انگلیس و انکار ایران

© REUTERS / Stringerاصرار انگلیس و انکار ایران
اصرار انگلیس و انکار ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماجرای توقیف کشتی حامل نفت ایرانی در بندر جبل طارق اسپانیا توسط انگلیس روز به روز جالب تر می شود و نشان می دهد که هدف اصلی انگلیسی ها توقیف نفتکش نبوده بلکه نقشه های دیگری پشت پرده در کار بوده که آنها تلاش دارند پیاده کنند.

بلا فاصله پس از توقیف کشتی شایعاتی مبنی بر اینکه ایران قرار است تلافی کند و یک یا چند کشتی انگیسی را در تنگه هرمز توقیف کند منتشر شد.

چند روز یکی از رسانه های آمریکایی اعلام کرد که یک کشتی انگلیسی در خلیج فارس توقیف شده و بلا فاصله ایران ماجرا را تکذیب کرد.

واکنش ظریف درباره توقیف نفتکش انگیسی در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
واکنش ظریف به ادعای توقیف نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس

روز چهارشنبه هم انگلیسی ها فیلمی را منتشر کردند که نشان می داد برخی قایق های تندروی ایرانی در کنار یکی از نفت کش های انگلیسی در حال حرکت می باشند و ادعا کرد که این قایق ها تلاش داشتند نفتکش انگلیسی را توقیف کنند اما یک ناو انگلیسی این کشتی را نجات داد.

ایران این ماجرا را نیز تکذیب کرد.

سوالی که پیش می آید این است که چرا انگلیسی ها می خواهند ایران یکی از کشتی هایشان را توقیف کند؟

انگلیسی ها بخوبی می دانستند که کشتی گریس 1 حامل نفت برای سوریه نبوده و به استناد بسیاری از نکات فنی اصلا این کشتی نمی توانسته در بندر بانیاس سوریه پهلو بگیرد.

احتمالا این کشتی مشتریان اروپایی ای را داشته که قرار بوده نفت را در وسط دریای مدیترانه از این کشتی تحویل گیرند و یکی از اهداف انگلیسی ها و آمریکایی ها این بوده که بتوانند مشتریان نفت ایران را پیدا کنند و کشف کنند چگونه ایران تحریم های نفتی آمریکا را دور می زند.

اما می توان گفت مهم ترین هدف انگلیسی ها این بوده که ایرانی ها در واکنش یک کشتی انگلیسی را در خلیج فارس توقیف کنند تا در بوغ و کرنا کنند که امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز در خطر است و به این دلیل مجامع بین المللی باید ورود کنند و به ائتلاف آمریکایی جهت تامین امنیت تنگه هرمز و دریای عمان بپیوندند.

تکذیب ادعای تلاش قایق های سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
تکذیب ادعای تلاش قایق های سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس

به این ترتیب در واقع ایران را در مقابل جامعه جهانی قرار دهند.

طی دو ماه اخیر ایرانی ها موفق شدند بن بستی را که آمریکایی ها ایجاد کرده بودند را بشکنند و جامعه جهانی را متوجه کنند که کل منطقه و جهان به دلیل فشارهای ایالات متحده بر علیه ایران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

انگلیسی ها و آمریکایی ها در تلاش هستند به طریقی بتوانند این موفقیت ایران را تحت الشعاع قرار دهند.

همچنین انتخاب زمان توقیف نفتکش ایرانی بسیار حساس به نظر می رسد چون دو روز بعد ایران قرار بود تصمیم خود در مورد کاهش تعهدات برجامی را اعلام کند و طبیعتا اگر ایران یک کشتی انگلیسی را توقیف می کرد این خبر مهم تحت شعاع قرار می گرفت.

مشخص است که ایرانی ها هم دست انگلیسی ها را خوانده اند و به این دلیل اجازه ندادند ماجرا بر اساس بازی انگلیس و آمریکا پیش برود و هیچ کشتی انگلیسی را توقیف نکردند.

از سوی دیگر ایرانی ها همچنین به انگلیسی ها اجازه نداده اند تا نفس راحت بکشند و کاری کرده اند تا حساسیت و ترس آنها آنقدر بالا برود که امروز هزینه بیمه کشتی های انگلیسی که به سمت خلیج فارس و دریای عمان حرکت می کنند ده برابر سابق تعیین شده.

مضاف بر این انگلیسی ها مجبور شده اند با هر کشتی تجاری خود یک ناو به خلیج فارس اعزام کنند که هزینه ها را برای آنها بسیار بالا می برد.

دزد دریایی - اسپوتنیک ایران
توقیف نفتکش حامل نفت ایران یا دزدی دریایی انگلیس

در واقع ادامه این ماجرا می تواند هزینه های بسیار سنگینی را بر دوش انگلیس تحمیل کند، هزینه هایی که می تواند کمر اقتصاد انگلیس را بشکند.

ظاهرا ایرانی ها هم ترجیح می دهند به جای اینکه بازیچه انگلیسی ها شوند انگلیسی ها را اسباب بازی خود کنند و طبیعتا با افزایش هزینه ها برای انگلیسی ها کاری کنند که انگلیسی ها تحت فشار قرار گیرند.

دیر یا زود دادگاه اسپانیا مجبور است کشتی را رفع توقیف کند چون این کشتی هیچ تخلف ای نداشته وایرانی ها هم اگر تصمیم داشته باشند که کشتی ای را توقیف کنند مثل آب خوردن نه فقط کشتی تجاری بلکه حتی ناو انگلیسی را هم می توانند توقیف کنند و قبلا هم ثابت کرده اند که توان انجام این کار را دارند.

به هر حال این ماجرا نیز می گذرد اما قطعا در حافظه ایرانی ها باقی خواهد ماند و انگلیسی ها مدت ها باید با چشم باز بخوابند مبادا اینکه ایرانی ها نقشه ای برای تعامل به مثل داشته باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала