گزارش و تحلیل

ائتلاف محفاظتی بین المللی آمریکا در آبهای خلبج فارس جدی نیست

© AFP 2023 / Felix Garzaانتشار اولین تصاویر نفتکش ایرانی دچار انفجار
انتشار اولین تصاویر نفتکش ایرانی دچار انفجار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا هرگز در ائتلاف سازی خیلی موفق نبوده است.

ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا خبر از ایجاد ائتلاف محافظتی بین المللی در اطراف آبهای ایران و یمن داد. آمریکا با ایجاد ائتلاف بین المللی قصد تامین امنیت ناوگان ها در تنگه هرمز و تنگه باب المندب را دارد. به نقل از دانوفورد،"آنها با چندین کشور در ارتباط هستند تا ببینند آیا می توانند یک ائتلاف ایجاد کنند که امنیت ناوگان ها را در تنگه هرمز و تنگه باب المندب تضمین کنند. در این راستا، خبرگزاری اسپوتنیک با اقای دکتر فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به گفتگو نشسته است.

آمریکا در چه صورتی می تواند ایجاد ائتلاف بین المللی حفاظتی در اطراف آبهای ایران و یمن برای حفاظت از ناوگان دریایی خود ایجاد نماید؟

رزمایش ایران در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
هدف ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس، حمله به ایران است
آمریکا در ائتلاف سازی تا کنون خیلی موفق نبوده اند، به عنوان مثال قصد ایجاد یک ناتو عربی داشتند که با اینکه سالها دارند بر روی ان کار می کنند، اما موفق نبوده اند. آمریکا قصد ایجاد معامله قرن را داشته اند که برای حمایت از اسرائیل بوده است که به عقیده بسیاری از کارشناسان به جایی نمی رسد و پروژه ای شکست خورده است.

ارتش آمریکا قوی است و می تواند نمایش قدرت بدهد، اما آمریکایی ها یک ضعف بزرگ دارند و ان این است که کشته نمی توانند بدهند، در عراق بعد از این که 4 تا 5 هزار کشته داند، خاک عراق را ترک گفتند. در واقع در لفظ و تهدید و نقص قوانین بین المللی آمریکایی ها قوی هستند و در عمل در بخش نظامی دارای ضعف بزرگی هستند. قاعدتا در مقابل این ضعف و این سخن ها پروژه ائتلاف جدی نخواهند بود. در واقع کشورهای منطقه تمامی تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا نمی چینند، زیرا این یک اشتباه بزرگی است. در واقع آمریکا به هم پیمانان خود وفادار نیست، به عنوان مثال اینکه رابطه انگلیس و آمریکا دارای روابط بسیار ویژه ای است، این روابط نیز دارای مشکل است. به احتمال زیاد این حرف های زده شده در خصوص ائتلاف نیز جدی نیست.   

چه کشورهایی از حوزه خلیج فارس به این ائتلاف آمریکا خواهند پیوست؟

تمامی کشورهایی که خریدار سلاح هستند و وابسته به آمریکا هستند، به نوعی به احتمال زیاد عضوی از این ائتلاف خواهند شد، اما ما توان نظامی این کشورها من جمله سعودی ها را دیده ایم. اینکه توان نظامی انها در یمن نشان از این است که به چه میزان عربستان در یمن موفق نبوده است. در نتیجه ائتلاف آمریکا با وجود الحاق این کشورها نیز چندان موفق نخواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала