موسسه سعودی قیمت نفت را بعد از بسته شدن تنگه هرمز پیش بینی کرد

© Sputnik / Maxim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر موسسه سعودی قیمت نفت را بعد از بسته شدن تنگه هرمز پیش بینی کرد
موسسه سعودی قیمت نفت را بعد از بسته شدن تنگه هرمز پیش بینی کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مرکز تحقیقات و مطالعات نفتی ملک عبدالله عربستان به بررسی قیمت نفت پس از بسته شدن تنگه هرمز پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک، بنا به تحقیق انجام شده توسط مرکز تحقیقات و مطالعات نفتی ملک عبدالله عربستان که در آوریل 2018 انجام شد در صورتی که جهان توانایی عرضه بیشتر نفت به بازار را از دست دهد که یکی از احتمالات این مسئله بسته شدن تنگه هرمز است قیمت نفت می‌تواند به بیش از 325 هزار دلار در هر بشکه افزایش یابد.

از جمله فرضیات این مطالعه این است که در طول بسته شدن تنگه هرمز آژانس بین‌المللی انرژی بتواند 60 میلیون بشکه از ذخایر خود را روانه بازار کند. اما بدترین سناریو این است که در قالب یک درگیری نظامی شاهد آسیب دیدن جدی زیرساخت‌های نفتی و گازی و همچنین تاسیسات صادراتی در خلیج فارس باشیم و از طرف دیگر مدت زمان بسته ماندن تنگه هرمز به بیش از سه ماه برسد. در این شرایط قیمت نفت به میزان نامعلومی افزایش شدیدی یافته و در اصطلاح منفجر خواهد شد و تا وقتی که اقتصاد جهانی با سر به رکود عمیقی سقوط کند قیمت نفت کاهش نخواهد یافت. تنها یک حمله مستقیم به تاسیسات میدان نفتی بقیق عربستان می‌تواند برای یک سال یا بیشتر و تا زمان اتمام تعمیرات این تأسیسات، 7 میلیون بشکه از عرضه نفت به بازار جهانی بکاهد.

تاثیر این مسئله در کنار آسیب دیدن دیگر تاسیسات در خلیج فارس می‌تواند با ورود 40 درصد ذخایر استراتژیک نفت جهان به بازار به همراه 200 میلیون بشکه ذخیره شده نفت عربستان به میزان کمی جبران شود که البته فرض این طرح این است که تاسیسات صادرات نفت عربستان آسیب ندیده باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала