واکنش های ایران متناسب با طرف غربی

© Sputnik / SHAآخرین جلسه علنی مجلس دهم در ایران + عکس
آخرین جلسه علنی مجلس دهم در ایران + عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عبور غنای اورانیوم بخشی از قانون اقدام متقابل ایران در برجام است.

به گزارش اسپوتنیک  به نقل از «ایسنا»، پایان تعهد ایران به محدودیت غنی‌سازی بخش جدایی‌ناپذیر از برجام است.

نماینده مجلس ایران گفت که عبور ایران از غنای 3.67 درصد یا سایر درصدها بخشی از قانون اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام و در چارچوب مفاد توافقنامه و جزو حقوق و منافع کشور است که البته با تاخیر در حال احیاء است. این قانون واکنش‌های جمهوری اسلامی ایران را متناسب با طرف غربی تعیین کرده است.

اولتیماتوم جدید ایران به اروپا - اسپوتنیک ایران
اولتیماتوم جدید ایران به اروپا

وی در ادامه گفت:«اگر برجامی در کار باشد طرفهای مقابل هم باید به مفاد آن پایبند باشند و عمل کنند وقتی چنین نمی‌کند معلوم است توافقنامه‌ای باقی نمانده که کشورهای اروپایی آن را اجرا نمی‌کنند.ایران کشور دست و پا بسته‌ای نیست که نتواند از حریم، سرزمین و حقوق مردمش دفاع کند هر چند که این ایستادگی به قیمت فشار بیشتر بر مردم تمام شود. البته غربی‌ها دنبال زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران و افزایش فشارهای اجتماعی و اقتصادی بر مردم هستند.

اگر انعطافی در کشورهای اروپایی به وجود آید ایران هم طبق قانون انعطاف لازم را برای عمل به تعهداتش دارد. اگر طرف اروپایی به گفتاردرمانی‌هایش ادامه دهد، جمهوری اسلامی ایران طبق قانون و به تدریج از تعهداتش خواهد کاست».

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала