طرف اروپایی به کاهش مجدد تعهدات هسته‌ای ایران واکنش نشان داد

© AP Photo / Fars News Agancyطرف اروپایی به کاهش مجدد تعهدات هسته‌ای ایران واکنش نشان داد
طرف اروپایی به کاهش مجدد تعهدات هسته‌ای ایران واکنش نشان داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سه کشور اروپایی طرف برجام( آلمان،‌ انگلیس و فرانسه) در بیانیه‌ای مشترک در مورد روند کاهش تعهدات هسته‌ای ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام روز سه شنبه با صدور بیانیه ای مشترک، مراتب نگرانی عمیق خود را از اینکه ایران فعالیت‌های در تضاد با تعهداتش ذیل برجام انجام می‌دهد، ابراز داشتند و خواستار بازگشت فوری ایران به سقف مجاز غنی سازی اورانیوم شدند.

آنها در این بیانیه اعلام کردند: "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون تأیید کرده است که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در سطحی بالاتر از سقف مجاز در برجام آغاز کرده است. ما از اینکه ایران به چندین مورد از تعهداتش ذیل برجام عمل نمی‌کند، عمیقاً نگرانیم. ایران اعلام کرده است که می‌خواهد در برجام بماند؛ بنابراین باید بدون تأخیر از اقدامات اخیر خود بازگردد و اجرای کامل برجام را از سر گیرد."

دیپلمات‌های ارشد اروپایی در پایان این بیانیه خاطرنشان ساخته‌اند: "هماهنگی‌های مرتبط با اجرای برجام باید در چهارچوب برجام مورد بررسی قرار گیرد و کمیسیون مشترک باید فوراً تشکیل جلسه دهد. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که مسئولانه رفتار کنند و در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سمت تنش‌زدایی گام بردارند."

ایران یکشنبه گذشته به دنبال عدم پایبندی گروه 4+1 به تعهدات برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات ایران در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را اجرا کرد که بر اساس آن، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف 3.67 را رعایت نخواهد کرد. در گام نخست کاهش تعهدات هسته‌ای هم ایران اعلام کرد که به محدودیت‌های برجام در زمینه میزان ذخایر اورانیوم 3.67 درصد و 130 تن آب سنگین پایبند نخواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала