گزارش و تحلیل

آینده تجاری ایران و روسیه راه خود را پیدا کرد

© SputnikЗаседание российско-иранской комиссии по экономическому и торговому сотрудничеству
Заседание российско-иранской комиссии по экономическому и торговому сотрудничеству - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جزئیات پانزدهمین نشست کمیسیون دائمی روسیه و ایران را در مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با رستم ژیگانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران بخوانید.

خبرگزاری اسپوتنیک با رستم ژیگانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران، نتایج پانزدهمین نشست کمیسیون دائمی روسیه و ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد.  مناسبات تجاری و اقتصادی بین روسیه و ایران، همکاری در عرصه بهداشت، توسعه  زیرساخت حمل و نقل بین ایران و قفقاز شمالی، از جمله راه‌اندازی خط هوایی مستقیم بین ایران و قفقاز شمالی، طراحی  مسیر کشتیرانی مشترک بین‌المللی در سمت کشورهای حاشیه خزر و تورهای اطلاعاتی برای شرکت‌ها و آژانس‌های بین‌المللی گردشگری و همکاری با روسیه در عرصه بانکی مورد توجه دو طرف قرار گرفت.

به نظر شما، دستاوردهای اجلاس گذشته کمیسیون بین‌ دولتی در رابطه با همکاری تجاری واقتصادی بین روسیه و ایران چه بوده است؟

 اولا پانزدهمین نشست کمیسیون دائمی روسیه و ایران در رابطه با همکاری تجاری واقتصادی از نظر تعداد شرکت‌کنندگان آن در مقایسه با نشست‌های گذشته کمیسیون بین‌الدول رکورد برجا گذاشت.

اینبار حدود 250 هیئت نمایندگی از روسیه و بیش از 400 سازمان دولتی و محافل کاری ایران در اجلاس کمیسیون شرکت داشتند. بطور همزمان در چارچوب کمیسیون بین‌الدول، 9 گروه کاری تشکیل جلسه دادند که 5 نشست تحت ریاست معاون وزیران برگزار شد.

اجلاس پانزدهم کمیسیون بین‌الدول برای اولین بار تحت سرپرستی وزارت انرژی ایران برگزار شد. تلاش وتمایل جدی طرف ایرانی برای سازماندهی این نشست مورد توجه قرار گرفت که برای برگزاری موفق آن، منابع  زیادی بکار گرفته شده بود.  الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه، رئیس دوم بخش روسی کمیسیون، علاوه بر شرکت در جلسه عمومی،  دیدارهای کاری جداگانه‌ای  با بیژن نامدار زنگنه وزیر انرژی ایران  و رضا اردکانیان وزیر نیرو و رئیس دوم بخش ایرانی کمیسیون به انجام رساند.

مهدی اسلامی مدیر تولید شرکت قره برون - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
همه در جستجوی خاویار ایرانی

بطور کلی، در جریان مذاکرات، مناسبات تجاری و اقتصادی بین روسیه و ایران مثبت ارزیابی شد و تلاش متقابل دو کشور برای تحکیم و تعمیق این روابط  مورد تأیید قرار گرفت. در این مذاکرات، به نقش مهم کمیسیون در رسیدن به این اهداف توجه شد.

افزون برآن، 16 ماه ژوئن در حاشیه کمیسیون بین‌الدول، دومین کنفرانس بین‌المللی «ایران و قفقاز شمالی فدراسیون روسیه:دورنمای همکاری تجاری و فرهنگی» برگزار شد. بطور کلی، مناسبات تجاری واقتصادی بین محافل کاری روسیه و ایران در جریان همایش سازماندهی شد.

به ارزیابی وزارت فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی، بیش از 600 نفر در خود کنفرانس و دیگر دیدارها شرکت داشتند.

چبوتاریف وزیر فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی در مراسم گشایش کنفرانس و دیدارهای بعدی آن شرکت داشت. در چارچوب سفر به ایران نیز دیدار کاری با علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری‌ ایران و رضا اردکانیان وزیر نیرو و محمود حجتی وزیر کشاورزی ایران دیدار داشت. در پایان اجلاس چند سند و در چه زمینه هایی به امضا رسیدند؟ جزئیات مهمترین موافقتنامه ها چه بودند؟

در جریان پانزدهمین جلسه کمیسیون دائمی روسیه و ایران در رابطه با همکاری تجاری و اقتصادی بیش از 10 سند به امضا رسید از جمله پروتکل نهایی پانزدهمین نشست کمیسیون دائمی روسیه و ایران در رابطه با همکاری تجاری و اقتصادی و همچنین پروتکل تمام اجلاس کار گروه‌ها که درباره مهمترین عرصه‌های تعامل دوجانبه بود. یکسری یادداشت تفاهم های دوجانبه بین وزارتخانه‌ها و قراردادهایی بین شرکت‌ها و کارخانه‌های روسیه و ایران به امضا رسید.

رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران اعلام نمود که ایران قرارداد امضا شده با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به تصویب رسانده است که در رابطه با آن 800 کالا تعرفه ترجیحی دریافت کردند که «جهش خوبی برای تأمین تجارت در منطقه خواهد بود». کدام کالاهای روسیه از تعرفه ترجیحی برخوردار شدند؟

مجلس ایران موافقتنامه موقت را تصویب کرده است که به ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه‌های اقتصادی اورآسیا و کشورهای عضو آن از یکسو و ایران از سوی دیگر منجر خواهد شد. هم‌اکنون این موافقتنامه در هیئت نظارت بر قانون اساسی ایران تحت بررسی است. مطابق با این موافقتنامه، طرف ایرانی تعهدات تعرفه‌ای برای انواع کالاها را ارائه می‌دهد.از سوی دیگر اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا تعهدات تعرفه‌ای در رابطه با 502 نوع کالای کشاورزی و صنعتی را به ایران واگذار می‌کنند.

اردکانیان همچنین اعلام نمود که موضوع همکاری در بخش پزشکی و از جمله ثبت داروهای روسی در ایران بررسی شده است. در باره کدام داروهای روسی صحبت شده است؟

در چارچوب اجلاس کار گروه در باره همکاری در عرصه بهداشت و بهداری، طرفین در باره برقراری تماس‌ها و توسعه تماس‌های مستقیم بین سازمان‌های بهداری، آموزش پزشکی و علمی روسیه و ایران و ایجاد مقدمات ثبت داروها در روسیه و ایران به توافق رسیدند.

ریاست وزرات فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی متذکر شد که دو کشور در تلاش یافتن راه‌های تحکیم و توسعه مناسبات دوجانبه نه فقط در قالب اجرایی کردن طرح‌های مشترک صنعتی و کشاورزی هستند، بلکه در بخش راه و ترابری نیز فعالیت می‌کنند. در این زمینه چه طرح‌هایی مد نظر است؟

در جریان دیدار چبوتاریف با علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری‌ ایران، دورنمای اجرایی کردن طرح‌های مشترک از جمله در بخش توسعه  زیرساخت حمل و نقل بررسی شد که افزایش سطح حمل و نقل بین دو کشور، ایجاد مسیرهای جدید گردشگری بین مناطق  و بین‌المللی را ممکن خواهد ساخت.

سرگی چبوتاریف از جمله پیشنهاد نمود موضوع مربوط به راه‌اندازی خط هوایی مستقیم بین ایران و قفقاز شمالی، طراحی  مسیر کشتیرانی مشترک بین‌المللی  در سمت کشورهای حاشیه خزر و تورهای اطلاعاتی برای شرکت‌ها و آژانس‌های بین‌المللی گردشگری هم در روسیه و هم قفقاز شمالی و ایران بررسی شود.

از طرف روسیه ضرورت بررسی مسائل مربوط به سازماندهی و برگزاری جشنواره‌های مشترک گردشگری در کشورهای حاشیه خزر تحت نام مشترک «هفته خزر» مورد تأکید قرار گرفت. پیشنهاد شد کارهای مشترکی در رابطه با تبلیغ جاذبه‌های گردشگری در روسیه و عناصر فدراسیون روسیه و مناطق ایران در جهات بین‌المللی  سازماندهی شود.

همکاری روسیه در عرصه بانکی با ایران در چارچوب موافقتنامه منطقه آزاد تجاری چگونه برقرار خواهد شد؟ و در قالب کدام مکانیزم با توجه به تحریم‌های آمریکا اجرایی خواهد شد؟

این یک مسأله واقعی است که باید با تلاش مشترک، هر چه سریعتر راه‌حلی برای آن یافت بشود. این موضوع در چارچوب اجلاس نوبتی کار گروه در رابطه با همکاری مالی و بانکی  بررسی خواهد شد. قرار است این کار گروه با شرکت نمایندگان عالیرتبه  بانک مرکزی دو کشور اواخر تابستان سال جاری برگزار می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала