گزارش و تحلیل

چطور پارلمانهای جهان می‌توانند به مبارزه با فشار آمریکا کمک بکنند؟

CC BY 4.0 / tasnim news agency / چطور پارلمانهای جهان می‌توانند به مبارزه با فشار آمریکا کمک بکنند؟
چطور پارلمانهای جهان می‌توانند به مبارزه با فشار آمریکا کمک بکنند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجالس باید در برخورد با چالشهایی که امروز با آن مواجه هستند به یک نگاه و زبان مشترک برسند مجالس و دولت‌ها باید مصمم بشوند کاری را که آمریکا می‌کند نپذیرند، در آنصورت آمریکا کسی را نمی‌تواند تحریم بکند.

رایزنی‌های بین‌المللی پارلمانی برای دومین بار به مدت دو روز 10و 11 تیرماه با حضور روسای مجالس کشورهای جهان در مسکو برگزار می‌گردد. پارسال نمایندگانی از 95 کشور به تعداد بیش از 300  نفر در رایزنی‌های بین‌المللی پارلمانی شرکت کردند. امسال تعداد شرکت‌کنندگان به 800 نفر از130  کشور افزایش یافته است. در این همایش موضوعات مربوط به امنیت بین‌المللی از جمله گفتگوی قانونگذاران برای صلح و ثبات، قانونگذاری و مبنای حقوقی آینده دیجیتال، چالشها،راه حل‌ها و همکاری بین پارلمانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خبرگزاری اسپوتنیک با رئیس هیئت مجلس شورای اسلامی ایران، مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی مسایلی مانند تاثیرهمکاریهای بین‌المللی پارلمانی بر مبارزه با تروریسم و اخبار کازب، نقش این رایزنی‌ها برای روابط دوجانبه ایران و روسیه و دور زدن تحریم‌ها با پذیرش FATF را مورد بحث و بررسی قرار داد.

ایران - اسپوتنیک ایران
لیست تروریستی آمریکا و ارتباط آن با FATF

پرسش: امسال امنیت بین‌المللی در دستور کار رایزنی‌های بین‌المللی پارلمانی قرار گرفت. چطور همکاری پارلمانها در چهارچوب این همایش می‌تواند در تحکیم امنیت بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی کمک کند؟

پاسخ: من تصور می‌کنم این آغاز راهی است که ما در پیش گرفته‌ایم. ما توانستیم نمایندگان کشورهای جهان را کنار هم قرار بدهیم تا با همدیگر بنشینند صحبت کنند و نگاه‌های خود را به یکدیگر منتقل بکنند تا در برخورد با چالش‌هایی که در دنیای امروز با آن مواجه هستیم بتوان به یک زبان مشترک، به یک نگاه مشترک برسیم. خیلی زود است که الان بتوانیم در یک جلسه و با این زمان محدودی که ما با آن موجه هستیم،راه‌حل‌هایی بدهیم که هماهنگی آن نگاه مشترک به وجود بیاید و آن نگاه مشترک بتواند در داخل کشورها نیز پخش بشود، جایی بگیرد و بعد سیاستمداران بر اساس آن عمل بکنند ولی به هرحال هیچ چاره‌ای جز این نداریم که از این مسیر حرکت بکنیم، کنار هم بنشینیم ونگاه‌هایمان و بحث‌هایمان را باهم درمیان بگذاریم و در باره چالش‌هایمان با هم بحث بکنیم و بعد به یک راه‌حل مشخصی برسیم که بتوانیم همه ما به آن راه‌حل‌ها پایبند باشیم.

پرسش: رایزنی‌های بین‌المللی و پارلمانی برای روابط ایران و روسیه چه نقشی دارند؟

پاسخ:  ما خوشبختانه با روسیه روابط خیلی نزدیک و خوبی داریم بخصوص در این مدت کوتاه، ریاست محترم جمهوری روسیه تا کنون سه بار به ایران تشریف آوردند و رئیس جمهور ایران چندین بار به روسیه آمده‌اند. کارشناسان با هم کار می‌کنند، مجالس دو کشور با هم جلسات مختلفی داشتند، ما پیگیر مسائل هستیم. نگاه ما تا حدودی هماهنگ است و زبان ما مشترک است و از نظر باصطلاح سیاست‌گذاری و یا برخورد با چالش‌های موجود در دنیا، در خیلی از مواضع با همدیگر می‌نشینیم و صحبت می‌کنیم و با همدیگر موضع خود را در قبال مشکلاتی که به وجود می‌آید اعلام می‌کنیم. در سوریه و چالش‌های برجام، تهدیدها و تحریم‌هایی که آمریکا دارد اعمال می‌کند همینطور عمل کردیم و نگاه ما با نگاه روسیه در یک جهت و در یکسوست و آن تمامیت‌خواهی که الان آمریکا بدنبال آن است، هم کشور روسیه با قدرت در مقابل آن ایستاده است و هم کشور ایران نیز حاضر نیست زیربار نگاه تمامیت‌خواهی که آمریکا در پیش گرفته برود و به طبع آن راحت‌تر می‌توانیم با یکدیگر همکاری بکنیم.

نامه گلایه‌آمیز نمایندگان مجلس درباره FATF - اسپوتنیک ایران
نامه گلایه‌آمیز نمایندگان مجلس درباره FATF

پرسش: به نظر شما همکاری بین پارلمان‌ها برای مبارزه با اخبار کاذب موثر است؟

پاسخ: اصولا اول ما باید به یک چارچوب مشخصی برسیم راه‌حل‌های مختلف را بتوانیم اعمال بکنیم تا بتوانیم قوانین مربوطه را در کشورهای خودمان جاری بکنیم تا رسانه‌هایی که خبر را منتشر می‌کنند در آن چارچوب و قوانینی که با همدیگر به یک زبان مشترک رسیدیم، عمل بکنند ما اگر بتوانیم در اینجا به یک هدف روشنی برسیم و یک دستورالعملی را بتوانیم با هم به تفاهم دست پیدا بکنیم، آنوقت نیاز برای اعمال قانون در این رابطه را هرکدام از ما در کشور خود می‌توانیم تبدیل به قانون بکنیم تا رسانه‌ها، چه تصویری، روزنامه‌ها و یا رسانه‌های فضاهای مجازی در آن چارچوب عمل بکنند و اگر عدول کردند نهایتا مجازات‌هایی ببینند که دروغ و حرف‌های غلط را نتوانند پخش بکنند.

 

پرسش: به نظرشما پذیرش   FATFچطور می‌تواند به دور زدن تحریم‌ها کمک بکند؟

پاسخ: ما  FATFرا در مجلس تصویب کردیم ولی به دلیل ساختارهای موجود در ایران که شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هست، طبیعتا آنها با «اما و اگر» هایی توام هستند و شورای محترم نگهبان آنرا نپذیرفت و به مجلس آمد و مجلس در موضع خود اصرار کرد و دوباره تصویب کرد که حال به مجمع تشخیص مصلحت رفته و در آنجا نیز بحث و چالش بین موافقین و مخالفین وجود دارد که دولت و دست‌اندرکاران و مجریان و مجلس کامل با این مسأله موافق هستند و حتی یک نفر هم در دولت و کسانی که اجرا می‌کنند، مخالفتی با FATFندارند و مصرند که باید در کشور بپذیریم که در آن چارچوب عمل بکنیم. حال در تشخیص مصلحت یک مقدار بحث‌ها به نظر من از کارشناسی بیرون رفته است و یک مقدار بحث‌های سیاسی نیز در این مسأله اضافه شده است. تهدیدهایی هم که آمریکا می‌کند بستر و زمینه را برای تندروهای کشور به وجود می‌آورد که نهایتا در مقابل آن تهدیدهای آمریکا، مثل بهانه‌ای بایستند و یک مقدار جو را متشنج اعلام بکنند ولی در کل قضیه، کاری که ما در مجلس باید انجام بدهیم و کاری که دولت باید انجام بدهد، انجام داده‌اند، موافقند و پیگیر هستند تا این تصویب بشود و بتوانیم این راه را ادامه بدهیم. تحریم‌هایی هم که آمریکا دارد می‌کند، دور زدن آن‌ها یک بحث است اگر در این مجالس، دولت‌ها و کشورهایی که اینجا جمع شده‌اند مصمم بشوند که کاری که آمریکا می‌کند را نپذیرند، در آنصورت آمریکا کی را می‌تواند تحریم بکند؟

آمریکا با اعمال قدرت و نفوذی که در کشورها دارد، خود همان کشورها را تحریم می‌کند اگر این کشورها آن قدرت و امکان و فرصتی را که دست آمریکاست از دست آن کشور بگیرند، آمریکا نمی‌تواند به تنهایی در دنیا اعمال قدرتی اینگونه بکند که الان دارد می‌کند ولی متأسفانه با غرور نگاه می‌کند، کشورها را تحقیر می‌کند، برخوردهایی در حقیقت از بالا به پایین دارد و خودش را باصطلاح صاحب دنیا می‌داند دنیا متشکل از قومیتها، ملتها، مذهب‌ها و نگرش‌ها و دیدگاه‌های مختلف است. راه درست این است که کنارهم بنشینیم و سعی کنیم و نگاهمان و زبانمان را در چارچوب‌های قوانین که همه پذیرفتیم هماهنگ بکنیم، نه اینکه یک کشور خارج از همه اینها تهدید بکند و هر کس هم بخواهد کاری انجام بدهد آن را تحریم بکند. این کار درستی نیست.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала