مقام ایرانی: در شرایط یکسان و در صورت لزوم با آمریکا گفتگو می کنیم

© AFP 2023 / Carlos Barriaمقام ایرانی: در شرایط یکسان و در صورت لزوم با آمریکا گفتگو می کنیم
مقام ایرانی: در شرایط یکسان و در صورت لزوم با آمریکا گفتگو می کنیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران بیان داشت: در شرایط فشار مذاکره نمی کنیم، ورق را با مقاومت برمی گردانیم و در شرایط یکسان در صورت لزوم مذاکره خواهیم کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، محمد باقر خرمشاد در خصوص ارزیابی رفتارهای دوگانه ترامپ و آمریکا برای تحریم ها و پیشنهاد مذاکره بیان داشت: اگر بخواهیم روی کار ترامپ اسم بگذاریم، راهبرد او یا به تعبیر دیگری تاکتیک او، مذاکره تحت فشار است، همان‌طور که رهبری و رئیس جمهور هم اشاره کردند هیچ آدم عاقلی به مذاکره تحت فشار تن نمی‌دهد این را ما هم می‌دانیم، ترامپ هم می‌داند منفعت او در این است که بتواند ما را در اوج فشار پای میز مذاکره بیاورد.
این مقام خاطر نشان کرد: بنابراین، چنین کاری یعنی این‌که ما نهایتاً امتیازات را باید بپردازیم. البته اگر چنانچه مقاومت کنیم ممکن است رکود قدرت اتفاق افتد و در این شرایط این فشار ترامپ نه تنها برای او اثر مثبتی ندارد بلکه اثرات معکوسی را به همراه خواهد داشت.
دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفت: در نتیجه اگر قرار باشد احیاناً مذاکره‌ای اتفاق بیفتد، باید طرح‌ها شکسته شده و موفقیتی نداشته باشد، در آن شرایط ما از موضع بالاتر یا برابر بتوانیم به نقطه صفر که در برجام بودیم، برگردیم البته آن‌ها باید برگردند و شاید از جنبه‌ای دیگر هر دو به برجام برگردیم زیرا ایران هم براساس بند ۲۶ و ۳۶ تعهدات خود را تعلیق کرده و سایر اهرم‌های فشار دیگری را آغاز کرده که در آن صورت باید آنها را متوقف کند تا در شرایط برابر بتوان صحبت یا مذاکره کرد.
وی افزود: اکنون به نام عقل، شرع، منطق، بشریت یا به هر نام دیگری ورود در فضای مذاکره در چنین شرایطی یعنی آتش زدن همه سرمایه‌ای که تاکنون بر اثر مقاومت چهل ساله به دست آورده‌ایم، مقاومت هم به معنای رفتن به سمت قحطی و گرسنگی نبوده بلکه از توان و ظرفیت داخلی خود در تمامی زمینه‌های استفاده کرده‌ایم.
خرمشاد گفت: اکنون شرایط جهان به گونه‌ای است که ایالات متحده فقط ما را تحریم نکرده بلکه سایر قدرت‌های بزرگ مانند روسیه و چین را هم تحریم کرده است و این مساله بیان‌گر این است که ما تنها نیستیم و اگر بتوانیم باشگاه تحریمی‌ها را دور هم جمع کنیم که فقط با پول ملی خودمان با آن‌ها مبادله کنیم، تا حد زیادی هدف‌گذاری‌های آن‌ها به نتیجه نمی‌رسد.
وی تاکید نمود: ما به خوبی ابزار مقاومت را در اختیار داریم، عقل می‌گوید در شرایط فشار مذاکره کردن یعنی سم، پس در شرایط فشار مذاکره نمی‌کنیم، ورق را با مقاومت بر می‌گردانیم و در شرایط برابر اگر لازم شد مذاکره می‌کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала