عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده

© AP Photo / Vahid Salemiعبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده
عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تهران در آینده نزدیک به افزایش سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده خواهد پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، ایران به دلیل نارضایتی از  نتایج نشست کمیسیون مشترک در رابطه با اجرای مفاد برجام که در وین برگزار شد، از محدودیت‌های تعیین شده در برجام در باره برنامه هسته‌ای خود عبور خواهد کرد.

به گفته یک منبع آگاه، نتایج کمیسیون مشترک برجام که اخیرا در وین برگزار شد با خواسته های به حق ایران از برجام فاصله زیادی داشت و نتوانست مطالبات ایران را براورده سازد. تصمیم قطعی ایران این است که اقدامات خود در کاهش تعهدات برجامی اش را ادامه داده و در این مسیر در اولین اقدام به زودی از سقف ذخایر 300کیلو اورانیوم غنی شده عبور خواهد کرد.

در صورت تحقق خواسته های برجامی ایران در حوزه بانکی و نفتی از سوی اروپا، تهران این آمادگی را دارد تا نسبت به اقدامات کاهشی خود در چارچوب مواد 26 و 36 برجام تجدید نظر کند.

اولین محموله اورانیوم غنی شده از بندر آستاراخان به ایران ارسال می شود - اسپوتنیک ایران
اولین محموله اورانیوم غنی شده از بندر آستاراخان به ایران ارسال می شود

نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) 28 ژوئن  در وین پایان یافت.

گفتنی است، روابط آمریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهورآمریکا، ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала