ارزیابی ایران از نشست کمیسیون مشترک برجام

© AFP 2023 / DIETER NAGLارزیابی ایران از نشست کمیسیون مشترک برجام
ارزیابی ایران از نشست کمیسیون مشترک برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر امور خارجه ایران نشست کمیسیون مشترک برجام را برای توقف تصمیم ایران در جهت کاهش تعهدات برجامی ناکافی دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران پس از نشست سه ساعته کمیسیون مشترک برجام که در هتل کوبورگ در وین برگزار شد، این جلسه را برای توقف تصمیم ایران در جهت کاهش تعهدات برجامی ناکافی دانست.
عراقچی در خصوص مهمترین موضوع مطرح شده در این نشست اظهار داشت: مهمترین موضوع که در این جلسه بحث شد، بحث اینستکس و کانال مالی بود. این کانال مالی الان عملیاتی شده و دو سه تا مورد کاری هم الان در حال انجام شدن است و ظرف روزهای آینده تبادل مالی انجام می‌شود. کشورهای دیگر هم قبول کردند که به عنوان سهامدار به این کانال بپیوندند. 

ریابکوف: موضوع کاهش تعهدات برجامی ایران لغو نشده است - اسپوتنیک ایران
ریابکوف: موضوع کاهش تعهدات برجامی ایران لغو نشده است

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: همچنین کشورهای اروپایی در نظر دارند اعتباراتی را برای اینستکس در نظر بگیرند و الان این کانال به روی همه کشورهای اروپایی باز است و می‌توانند با ایران معامله داشته باشند و به زودی قول دادند کشورهای دیگر هم بتوانند از این طرف با ایران معامله داشته باشند.
عراقچی در عین حال گفت: این پروسه اگر چه خیلی دیر اما شروع شده است و کمتر از انتظارات ماست، اما به مرحله عملیاتی شدن رسیده است، البته بدون اینکه خرید نفت از ایران انجام شود یا اعتبارات خاصی برای آن در نظر گرفته شود اینستکس نمی‌تواند انتظارات ما را به طور کامل برآورده کند. بنابراین کشورهای اروپایی باید به طور جدی بحث فروش نفت ما را در دستور کار خود داشته باشند.
وی در ارزیابی این نشست اظهار داشت: نشست روز جمعه کمیسیون مشترک، انتظارات ایران را برآورده نمی‌کند و فاصله ملموسی با سطح خواسته‌های ایران دارد. در عین حال این جلسه آنقدر ارزش دارد که ما روی آن فکر کنیم. من نتایج را به تهران می‌برم و آنها تصمیم می‌گیرند که چه اقدامی انجام دهند؛ تصمیم به «کاهش تعهدات» را متوقف کنند یا خیر. من در جایگاهی نیستم که بگویم ایران این کار را می‌کند یا نه، اما از نظر من جلسه امروز برای توقف تصمیم ایران به کاهش تعهدات کافی نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала