سنای آمریکا تحویل جنگنده های اف 35 به ترکیه را ممنوع کرد

© Photo / Public domain/U.S. Air Force/Senior Airman Alexander Cookسنای آمریکا تحویل جنگنده های اف 35 به ترکیه را ممنوع کرد
سنای آمریکا تحویل جنگنده های  اف 35 به ترکیه را ممنوع کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لایحه بودجه دفاعی سال 2020 آمریکا حاوی ممنوعیت تحویل هواپیما های جنگنده نسل پنجم اف 35 و فناوری های مربوطه به ترکیه است.

 

ژنرال امریکایی: اس 400 در ترکیه خطری برای اف 35 است - اسپوتنیک ایران
ژنرال امریکایی: اس 400 در ترکیه خطری برای اف 35 خواهد بود
به گزارش اسپوتنیک، این سند با 86 رای موافق و فقط هشت رای مخالف در مجلس سنای کنگره امریکا به تصویب رسید.
حالا سناتورهای و اعضای مجلس نمایندگان کنگره امریکا که دارای گزینه خود برای بودجه هستند، تدوین گزینه مشترک برای این سند و گذاشتن آن به امضای رئیس جمهور را در پیش دارند.
ممنوعیت تحویل جنگنده های اف 35 در رابطه با تصمیم آنکارا برای خرید سامانه های موشکی اس 400 از روسیه است.
پیشتر اعلام شده بود واشنگتن به ترکیه تا 31 ژوئیه به ترکیه مهلت می‌دهد که از خرید سامانه دفاعی اس 400 روسیه صرف نظر کند.
وزارت دفاع آمریکا در روز 11 ماه ژوئن توقف آموزش پرواز با جنگنده های اف 35 به خلبانان ترکیه در پایگاه هوایی ایالت آریزونا را اعلام کرد.
سرپرست وزارت دفاع آمریکا چندی پیش گفته بود:«واشنگتن به ترکیه تا 31 ماه ژوئیه مهلت می‌دهد که از خرید سامانه دفاعی اس 400 ازروسیه صرفنظر کند».
آنکارا در دسامبر سال 2017، توافقی برای خرید سیستم دفاع هوایی اس 400 با مسکو امضا کرد. قرار است، روسیه نخستین محموله این موشک‌ها را بزودی به ترکیه تحویل دهد. روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه برای خرید اس —400 روسیه بار دیگر رو به تیرگی گذاشته است.
مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند که در صورت ادامه اصرار آنکارا برای خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های اف —35 را از این کشور خارج خواهند کرد. تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.
آمریکا مدعی است که چنین اقدامی با ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدیدی برای جنگنده‌های اف —35 خواهد بود.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала