ایران دیگر نمی تواند یک‌جانبه به توافق برجام عمل کند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عراقچی: کشورهای باقیمانده در برجام نتوانستند خروج آمریکا از برجام را برای ایران جبران کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران اعلام نمود که ایران دیگر نمی‌تواند یک سویه و یک‌جانبه به توافق برجام عمل کند و آن را اجرا کند ولی دیگران به تعهدات خود عمل نکنند.

سید عباس عراقچی که برای شرکت در کمیسیون مشترک برجام به اتریش سفر کرده است، اظهار کرد:«کشورهای باقیمانده در برجام نتوانستند خروج آمریکا از برجام را برای ایران جبران کنند. تهران در طول یک سال گذشته تحمل، تأمل و صبر راهبردی از خود نشان داده است، فرصت کافی در اختیار کشورهای باقیمانده در برجام به خصوص کشورهای اروپایی قرار داده تا به تعهداتشان در برجام عمل کنند و فرصت کافی برای دیپلماسی ایجاد کرد ولی به نتیجه‌ای که باید و شاید بود نتوانستیم دست پیدا کنیم.

اروپا اراده‌ای برای تعامل اقتصادی با ایران ندارد - اسپوتنیک ایران
اروپا اراده‌ای برای تعامل اقتصادی با ایران ندارد

صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده است و ما بیش از این تحمل نمی‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران یک سویه و یک‌جانبه به این توافق عمل کند و آن را اجرا کند ولی دیگران به تعهدات خود عمل نکنند.ما از مواضع سیاسی کشورهای اروپایی و سایر کشورهای باقی مانده در برجام علیه خروج آمریکا از این توافق بین المللی استقبال می‌کنیم ولی این مواضع سیاسی باید به گام‌های عملیاتی ترجمه شود.

امیدوارم در کمیسیون مشترک شاهد اقدامات عملی و ملموس از سوی کشورهای عضو برجام به خصوص کشورهای اروپایی باشیم وگرنه در این صورت ایران به تصمیم خود در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی‌اش که کاملاً تصمیمی قانونی و بر اساس حقوقش در برجام است، ادامه می‌دهد و هیچ تردیدی در این نخواهد بود».

هشت ماه مه سال 2018 دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

پس از انتشار این بیانیه، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیز با اعلام اینکه ایران به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز مهلت داده تا به تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای عمل کنند و زمینه تأمین منافع ایران در این توافق را فراهم کنند، تأکید کرد که در نامه‌ای که به این کشورها فرستاده، پیامدهای نادیده گرفتن این ضرب‌الاجل تعیین شده را مفصل شرح داده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала