بازگشت میلیارد ترکی از آمریکا؟

© Sputnik / Aleksei Filippov  /  مراجعه به بانک تصاویر اردوغان رئیس جمهور ترکیه
اردوغان رئیس جمهور  ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اردوغان:آمریکا در صورت عدم اجرای قرارداد «اف-35» باید یک میلیارد و 250 میلیون دلار را برگرداند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه ژاپنی « Nikkei»، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه  اعلام نمود که آمریکا نمی تواند مطابق با قانون CAATSA، علیه ترکیه به دلیل خرید سامانه «اس-400» روسی تحریم هایی وضع کند، زیرا آنکارا این قرارداد را قبل از تصویب این قانون به امضا رسانده بود.

اردوغان که برای شرکت در اجلاس گروه « جی 20» وارد ژاپن شده است گفت:«قانون CAATSA را نمی‌توان در رابطه با ترکیه اجرایی کرد، زیرا قبل از تصویب آن ما قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی «اس-400» را به امضا رسانده بودیم. در آن زمان قانونی مرتبط با CAATSA وجود نداشت.

ترکیه از قطعنامه آمریکا در مورد اس-400 خشمگین است - اسپوتنیک ایران
ترکیه از قطعنامه آمریکا در مورد اس-400 خشمگین است

اگر ایالات متحده بخواهد ترکیه را از برنامه بمب‌افکن های «اف-35» به دلیل «اس-400» حذف کند، ما این موضوع را در دادگاه بین‌المللی بررسی خواهیم کرد و از آمریکا پول های پرداخت شده را بازپس خواهیم گرفت.

خرید سامانه «اس-400» در خدمت تأمین امنیت ترکیه  است و تحویل این سامانه در ماه ژوئیه آغاز خواهد شد. در عین حال ما به گفتگو با واشنگتن در باره «اس-400» ادامه می دهیم و احتمالا این گفتگو در حاشیه اجلاس «جی 20» نیز انجام خواهد شد. اطمینان دارم که می ‌توانیم مسأله مرتبط با «اس-400» را در چارچوب ائتلاف با آمریکا و مشارکت استراتژیک حل و فصل کنیم. دیدار با دونالد ترامپ گام مهمی برای خروج مناسبات آمریکا-ترکیه از بن‌بست کنونی خواهد بود».

خرید برنامه ریزی شده سامانه موشکی اس 400 روسی توسط ترکیه ، عواقب سنگینی برای ارتباطات آمریکا و ترکیه به همراه خواهد داشت. ایالات متحده بسیار تمایل دارد که از چنین اقداماتی اجتناب شود. اما برای این کار آمادگی ترکیه لازم است تا گفتگویی در خصوص امتناع از خرید اس 400 داشته باشد. آمریکا آماده است که هرگونه عواقب آنرا به حداقل برساند در صورتی که چنین امتناعی صورت گیرد. آمریکا معتقد است که اس 400 « وسیله جمع آوری اطلاعات روسی» است. نماینده دولت آمریکا اعتراف کرد که اقدامات آمریکا در پاسخ به دریافت اس 400 توسط ترکیه دردناک و پرهزینه خواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала