تأثیر سیاسی عربستان بر پرونده خاشقجی

© AP Photo / Hasan Jamaliخاشقجی
خاشقجی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گزارشگر ویژه سازمان ملل در باره چگونگی رسیدگی به پرونده خاشقجی تعریف کرد.

به گزارش اسپوتنیک، آگنس کالامار گزارشگر ویژه شورای سازمان ملل در امور حقوق بشر اعلام کرد که نفوذ سیاسی عربستان سعودی در سیستم سازمان ملل، نمی گذارد این ساختار بطور کارا نسبت به قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی واکنش نشان بدهد.

وی گفت:«من رئالیست هستم. من کاملا با این موضوع موافق هستم که عربستان سعودی از نفوذ خود برای تأثیرگذاری بر امکانات و تمایلات کشورهای عضو سازمان ملل و ساختار سازمان جهت نشان دادن واکنشی کارا نسبت به قتل خاشقجی استفاده می‌کند.

گفتگوی ترامپ و ولیعهد عربستان درباره ایران - اسپوتنیک ایران
گفتگوی ترامپ و ولیعهد عربستان درباره ایران

به نظر من در حال حاضر، سازمان ملل به دلیل سیاسی در واکنش خود نسبت به این جنایت فلج شده است. این امر باعث تأسف می شود. ساختار سازمان ملل در این رابطه دچار چنین «فلجی» نمی شد، اگر مکانیزم دائمی وجود داشت که می شد بدون عوارض سیاسی از آن‌ استفاده کرد.

شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل سازمان باید درخواست انجام بازرسی های بین‌المللی مستقل در خصوص قتل روزنامه‌نگار سعودی را مطرح کنند. دیگر ساختارهای سازمان ملل مانند مجمع عمومی سازمان و یا شورای حقوق بشر سازمان نیز می توانند درخواست مشابهی مطرح کنند».

خاشقجی یک کمی قبل از 60 سالگی خود توسط یک گروه از قاتلان حرفه ای که رژیم سعودی آن‌ها را به استانبول فرستاد، کشته شد. این گزارش شامل ثبت گفته‌هایی است که در آخرین لحظات زندگی خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول انجام شده است، می‌باشد. خاشقجی را در روز 2 اکتبر با فریب به آنجا کشاندند و کشتند. صدای درگیری شنیده می شود، مقامات ترکیه معتقدند که به او یک داروی مخدر تزریق شد که پس از آن خفه شد.
طبق گزارش تیم بازپرسان، خاشقجی در ساعت 13:15 وارد کنسولگری شد. در ساعت 13 و 37 دقیقه صدای اره به گوش رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала