گزارش و تحلیل

ترکیه و ایران، هراسی برای اتحادیه عرب

© AFP 2023 / Mandel Nganترکیه و ایران، هراسی برای اتحادیه عرب
ترکیه و ایران، هراسی برای اتحادیه عرب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیر کل اتحادیه عرب در موضع گیری خصمانه علیه ایران و ترکیه اعلام نمود که طرح های نابه حق در منطقه خاورمیانه دارند.

به گزارش اسپوتنیک، احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب در جریان نشست «به سوی ایجاد راهبردی یکپارچه برای تعامل با کشورهای همجوار جغرافیایی» به موضع گیری علیه ایران و ترکیه پرداخت.

دبیر کل اتحادیه عرب گفت: ایران و ترکیه طرح های توسعه طلبانه برای اجرایی کردن آن خارج از مرزهای خود به ناحق دارند. ترکیه اسلام سیاسی را در پوشش عثمانی جدید ترویج می کند و دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی، بندی دائمی در نشست‌های اتحادیه عرب است.

در این راستا، خبرگزاری اسپوتنیک با سید هادی افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی به گفتگو نشسته است.

آیا اتحادیه عرب از تقویت مواضع ترکیه و ایران در منطقه هراس دارد؟ 

نشست سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه - اسپوتنیک ایران
نشست سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه

اظهارات اقای ابوالغیظ کاملا اشتباه است و دارد ماجراجوهای امارات و عربستان سعودی در خاورمیانه و شمال افریقا انجام می دهند را دارد فرافکنی می کند، الان عربستان سعودی و امارات متحده عربی نمی از خاک یمن را اشغال کرده اند، کشور را ویران کردند، نفت مناطق تحت اشغال را به سرقت می برند، ارسال دارو به کودکان یمنی را ممنوع کرده اند. این وضع عربستان در خلیج فارس است، از سوی دیگر عربستان و امارات از کودتای نظامی در سودان حمایت می کنند و در شمال افریقا من جمله سودان و لیبی اسلحه می فروشند.

در واقع غرض از این سخنان در اتحادیه عرب، فرافکنی علیه ایران است. خود آقای احمد ابوالغیظ دارد از عربستان پول می گیرد. عربستان با پول، وجدان ها را می خرد، عربستان با پول، رای ها را در سازمان ملل می خرد. عربستان در شورای امنیت و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب، رای می خرد.

عربستان دو سال پیش یک مراسم عزا را در یمن بمباران کرد، سازمان ملل در یک تحقیق و تفحص برای کشف حقیقت و اصل ماجرا به اقای بنکی مون گزارش دادند که هواپیمای سعودی 70 نفر را در این حادثه از بین برد، سازمان ملل نام عربستان را در لیست سیاه قرار داد، اما بعد چی شد. عربستان گفت من نیز کمک مالی خود را به عربستان قطع می کنم و اقای بنکی مون نام عربستان را از لیست سیاه حذف کرد، وی گفت من ناچارم ،زیرا ما دچار کسری بودجه می شدیم و من نمی توانستم حقوق کارمندان خود را بدهم، عربستان با پول خود هم دبیر کل سازمان ملل متحد و هم ابوالغیظ را می خرد.

حضور پررنگ ایران و ترکیه در منطقه، برای کشورهای خاورمیانه چگونه ارزیابی می شود؟ 

مثلت نفتی ایران، ترکیه و آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مثلث نفتی ایران، ترکیه و آمریکا

من در تعجبم که چرا دبیر کل اتحادیه عرب نام ایران را در کنار ترکیه قرار داده است، ترکیه کشوری متجاوز است، بدون هماهنگی با سوریه نیروی نظامی وارد کرده است، اما حضور ایران در سوریه و عراق برای مبارزه با داعش، حضوری با درخواست رسمی این کشورها است. ابوالغیظ حق ندارد این ادعا را کند و نام ایران را در کنار ترکیه قرار دهد.

عربستان دو سال پیش ایران را تهدید کرد و گفت که ما تصمیم گرفتیم جنگ را به داخل ایران بکشانیم، اما از آنجا وقتی دید که شکست خوردند در سیاست های ماجراجونه خود در خلیج فارس، و وقتی دیدند که آمریکا پشت انها را خالی کرده است، انصار الله قدرت گرفتند و دارند تجهیزات نفتی شما را بمباران می کنند، بن سلمان می گوید که ما با ایران نمی خواهیم بجنگیم. در واقع ملک بن سلمان با تشکیل سه کنفرانس سران کشورهای خلیج فارس، کشورهای عرب، سازمان همکاری های اسلامی قصد داشت به ایران فشار بیاورد، اما این کار به درد وی نخورد و تنها پول خرج کرد.

اما بحث ترکیه با ایران فرق دارد، ترکیه روز روشن از سازمان های تروریستی حمایت کرده است، ترکیه اکنون از جبه النصر در ادلب حمایت می کند، تا کنون روس ها بارها از ترکیه انتقاد کرده است و در نشست های استانه و سوچی از ترکیه خواستار توقف این کار شده است. اما ترکیه به مذاکرات خود عمل می کند.

در واقع چطور اقای ابوالغیظ، نام کشور متجاوز ترکیه را در کنار نام ایران قرار داده است، کشور ایران که طبق قوانین بین الملل در منطقه حرکت می کند، با ترکیه قابل قیاس نیست. ما این را قبول نداریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала