گزارش و تحلیل

دلیل واقعی خودداری آمریکا از حمله به ایران

© Sputnik / Stanislav Savelyev /  مراجعه به بانک تصاویر دلیل واقعی خودداری آمریکا از حمله به ایران
دلیل واقعی خودداری آمریکا از حمله به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پرزیدنت ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده مدعی است که مقامات نظامی آمریکا تصمیم داشتند به تلافی سرنگونی پهباد آمریکایی در خاک ایران یک واکنش نظامی انجام دهند اما چون مدعی بودند حدود 150 نفر در این حمله کشته می شوند ده دقیقه قبل از عملیات آن را متوقف کرده.

به هر حال باید این بصیرت رئیس جمهوری آمریکا را تحسین کرد و از او تشکر کرد که از جان 150 ایرانی گذشته اما شاید بد نباشد تامل کنیم و ببینیم که واقعا عملیات به دلیل گذشتن از جان 150 ایرانی متوقف شده یا دلایل دیگری برای این ماجرا وجود داشته؟

احتمالا آقای ترامپ فقط بخشی از ماجرا را بیان کرده وبخش دیگر ماجرا را تعریف نکرده.

یعنی قطعا رئیس جمهوری آمریکا گزارشی از تلفات احتمالی و واکنش احتمالی ایران خواسته و بر اساس آن تصمیم گرفته نه فقط به دلیل تلفات احتمالی.

بله صحیح است، ایالات متحده توانمندی های زیادی دارد و شاید هم می توانسته عملیاتی انجام دهد و طی آن نه 150 نفر بلکه به مراتب تعداد بیشتری انسان بی گناه را بکشد.

تاریخ نشان داده وقتی که فردی به سمت رئیس جمهوری ایالات متحده می رسد اولین چیزی را که از مشاورین خود آموزش می بیند این است که باید نسبت به جان انسان های "غیر آمریکایی" همان احساسی را داشته باشد که در قبال کشتن یک حشره دارد.

می توان گفت یکی از دلایل بسیار مهم این تصمیم آقای ترامپ، البته اگر واقعا چنین اتفاقی افتاده باشد، این بوده که خواسته به اطرافیانش و به جهانیان نشان دهد "رئیس کیست".

اما قطعا ماجرا به این حد محدود نبوده و دلایل بسیار مهم تری برای چنین تصمیمی وجود داشته.

قطعا اصلی ترین دلیل همانا بحث تلفات بوده، اما نه تلفات ایرانی بلکه تلفات احتمالی آمریکایی و اسرائیلی.

بدیهی است که مشاورین نظامی رئیس جمهوری ایالات متحده به وی گزارش کرده اند که شاید آمریکا توان انجام یک عملیات نظامی بر علیه ایران را داشته باشد اما توان تحمل عواقب آن را نخواهد داشت.

واکنش قاطع ایرانی ها در سرنگونی پهباد آمریکایی که وارد حریم هوایی ایران شده بود و قبل از آن، چند سال پیش، بازداشت ملوانان این کشور که وارد حریم آبی ایران شده بودند نشان می دهد که علیرغم قدرت افسانه ای ایالات متحده اما ایران سرزمین آدم هایی است که تاریخ ثابت کرده افسانه ها را نابود می کنند.

تزلزل ترامپ در حمله به ایران - اسپوتنیک ایران
تزلزل ترامپ در حمله نظامی به ایران

به استناد تاریخ، همه ابر قدرت های تاریخ بشریت جایگاه ابر قدرتی خود را در منطقه خاورمیانه و آن هم در ایران از دست داده اند.

کافی است به تاریخ برگردید و ببینید آخرین ایستگاه ابر قدرتهای تاریخ بشریت کجا بوده.

قطعا مشاورین نظامی آقای ترامپ به او گوشزد کرده اند که احتمال بسیار زیاد وجود دارد که همان هایی که ابایی از سرنگونی پهباد آمریکایی و یا بازداشت نظامیان آن ندارند در واکنش به انجام چنین عملیاتی نیروهای آمریکایی در منطقه را بصورت مستقیم هدف قرار دهند.

به این ترتیب قطعا تعداد زیادی نیروی آمریکایی کشته خواهند شد و قطعا این ماجرا به هیچ وجه به نفع آقای ترامپ که رسما کمپین انتخاباتی خود برای دوره آتی ریاست جمهوری این کشور را کلید زده، نخواهد بود.

آنها همچنین به وی گوشزد کرده اند که چنین حمله ای حتی اگر منجر به واکنش مستقیم ایران نشود، قطعا منجر به واکنش غیر مستقیم ایران از طریق همپیمانانش در منطقه خواهد شد.

یعنی جان اسرائیلی ها در خطر خواهد بود همچنین جان هزاران نیروی آمریکایی مستقر در کشورهای منطقه (جان شهروندان کشورهای عربی همپیمانان آمریکا برای این کشور ارزش ندارد وبه همین دلیل روی آنها حساب نکرده ایم).

در صورتی که اسرائیلی ها در خطر باشند قطعا جایگاه دوست و همپیمان آقای ترامپ یعنی آقای بنیامین نتانیاهو در انتخابات اسرائیل به خطر خواهد افتاد.

نکته مهم هم این است که تهدیدی که متوجه اسرائیل می باشد از طرف موشک های بالستیک ایرانی نیست بلکه از طرف موشک هایی هست که در اختیار حزب الله و جبهه مقاومت قرار دارد.

چون موشک های بالستیک حدود نیم ساعت وقت نیاز دارد که از ایران به هدف خود برسد اما موشک هایی که در اختیار حزب الله و نیروهای مقاومت است ظرف ده یا بیست ثانیه می توانند به هدف برسند.

پهپاد سرنگون شده آمریکایی به روایت تصویر + عکس - اسپوتنیک ایران
پهپاد سرنگون شده آمریکایی به روایت تصویر + عکس

قطعا مشاورین آقای ترامپ به وی گوشزد کرده اند که همپیمانان ایرانی که از افغانستان تا دریای مدیترانه منتشر شده اند می توانند با خمپاره و نه با موشک نیروهای آمریکایی را هدف قرار دهند.

همچنین آنها حتی احتمال این را داده اند که اگر ایالات متحده عملیاتی بر علیه ایران انجام دهد ممکن است ایرانی ها در خلیج فارس تعدادی کشتی های جنگی آمریکا را هدف قرار دهند و آنها را غرق کنند.

البته که نمی توان ماجرای به آتش کشیدن چاه های نفت همپیمانان ایالات متحده در منطقه که امروزه به منبع درآمد بزرگی برای آمریکا تبدیل شده است را در نظر نداشت.

با توجه به این ماجرا ها می توان گفت دلیل اصلی خودداری آمریکا از انجام عملیات جان 150 نفر نبوده بلکه توانمندی ایران در واکنش به این عملیات در کل منطقه بوده، وهمین ماجرا است که امنیت ایران را تامین می کند.

آنهایی هم که تصور دارند مثلا اگر حرف آمریکا را گوش می دادیم شاید از ما گذشت می کرد باید به آخرت کشورهای دیگر مانند لیبی و عراق و… نگاه کنند.

شاید هم بتوان گفت این ماجرا بیشتر قابل توجه برخی ایرانی ها می باشد که توسط رسانه های بیگانه و عوامل دشمن که در کشورهای مختلف برای شکستن جبهه داخلی ایران شبانه روز در گروه های اجتماعی فعال هستند، باشد.

منظور همان هایی که انتقاد داشته که چرا ایران از نیروهای مقاومت در منطقه حمایت می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала