گزارش و تحلیل

بدعت جدید اروپایی ها در برجام

© Sputnik / Alexey Vitvitskyبدعت جدید اروپایی ها در برجام
بدعت جدید اروپایی ها در برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیرغم اینکه ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده و ایالات متحده با خروج خود از برجام و تلاش برای جلوگیری از اجرای آن مسبب اصلی همه پیش آمد های بعدی برجام است اما این روزها اروپایی ها که خود به عنوان تضمین کننده آمریکا برجام را امضا کرده اند ایران را مورد تهدید قرار می دهند.

علیرغم اینکه ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده و ایالات متحده با خروج خود از برجام و تلاش برای جلوگیری از اجرای آن مسبب اصلی همه پیش آمد های بعدی برجام است اما مشاهده می کنیم که این روزها اروپایی ها که خود به عنوان تضمین کننده آمریکا برجام را امضا کرده اند به جای اینکه آمریکا را تحت فشار قرار دهند تا دست از کارهای خود بردارد ایران را مورد تهدید قرار می دهند.

متحدین ایالات متحده و مدعیان دوستی و مدعیان حمایت از نظم بین المللی ، منظور اروپایی ها، در اظهارات خود توجه ندارند که تا به این لحظه ایران هنوز از برجام خارج نشده و هنوز در حال بازی کردن در چهارچوب توافق است و طبق تعهدات پیشین خود اگر بنا باشد طرفی را تحت فشار قرار دهند این دولت ایالات متحده است که باید تحت فشار قرار گیرد چون اقدامات این دولت بوده که یک معاهده بین المللی که توسط پنج کشور دیگر و همچنین اتحادیه اروپا و شورای امنیت مورد تایید و حمایت قرار گرفته را زیر پا گذاشته.

البته اگر بنا باشد این دولت را مورد مواخذه قرار دهند بسیاری معاهدات دیگر هم وجود دارد که دولت جدید آمریکا آنها را زیر پا گذاشته و با آن نظم بین المللی را مورد تهدید قرار داده.

بدعت برخی اروپایی ها در حمایت بی چون و چرا از اقدامات آمریکا می تواند کل نظم بین المللی که پس ساز جنگ جهانی دوم ساخته شده تا جهان به سمت یک جنگ جهانی پیش نرود را بر هم بزند.

اشتباه بزرگ اروپایی ها هم در همین نکته نهفته می باشد.

برجام - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
گزینه های ایران : تعلیق برجام یا خروج از NPT؟

آنها تصور می کنند که در صورت همراهی با ایالات متحده می توانند مورد لطف آقای ترامپ قرار گیرند در حالی که هنوز درس را نیاموخته اند که آمریکا چیزی به نام دوست و یا متحد ندارد، تنها دوست و متحد آن منافع اقتصادی اش است.

آقای ترامپ هم که امروزه ریاست جمهوری آمریکا را عهده دار می باشد فردی است که به شدت وابسته به پول است ودیدگاه هایش مبنی بر آن است که چیزی به نام اتحادیه اروپا اصلا نباید وجود داشته باشد چون می تواند یک رقیب اقتصادی برای آمریکا باشد.

معروف است که آقای ترامپ حتی برای نگاه داشتن همسر خود (خانم میلانیا) وی را تهدید کرده که در صورت ترک او از امتیازهای خود به عنوان رئیس جمهوری استفاده خواهد کرد و شهروندی مادر فرزندش را باطل خواهد نمود.

بعد اروپایی ها امیدوار هستند چنین فردی به آنها لطف کند!؟

علیرغم اینکه دیر است اما می توان گفت هنوز هم خیلی دیر نشده تا اروپایی ها به خود بیایند و متوجه شوند که این سیاست حتی به ضرر خود آنها است.

آنها باید با دیگر کشورهای جامعه جهانی همکاری کنند تا به دولت ایالات متحده بفهمانند که جهان یک نظم و قانون دارد و حتی ایالات متحده حق ندارد این نظم و قانون را به هم بزند چون جهان تبدیل به جنگل خواهد شد.

قطعا طبق گفته آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران به وزیر امور خارجه آلمان، اگر کل جامعه جهانی در مقابل رفتارهای قلدر معابانه ایالات یکدست شوند آنوقت محال است که آمریکا بتواند کل جهان را تحریم کند و مجبور می شود از این رفتار های خود دست بردارد اما در صورتی که آمریکا در سناریوی خود بر علیه ایران موفق شود قطعا همان سناریو را بر علیه دیگران پیاده خواهد کرد حتی اگر متحدین آن باشند، نمونه هم بخواهید ترکیه.

پس می توان گفت حمایت از حق و حقوق ایران در برجام به نوعی حمایت از منافع آتی همه جهان است و نه فقط ایران.

کافی است که به دلایل پیدایش همه جنگ های جهانی بنگرید تا ببینید دلیل اصلی ایجاد این جنگ ها همان دیدگاه های آلمان اول است و یا ژاپن اول است و یا فلان کشور اول است بوده.

دلیل اصلی بوقوع افتادن این جنگ ها این بوده که برخی کشورها به جای رقابت سالم اقتصادی با یکدیگر تلاش داشتند با زور رای خود را بر دیگر کشورها تحمیل کنند.

مهم تر از آن هم شاید بتوان این بود که دیگر کشورهای جهان به جای اینکه کشور تخطی کننده از قوانین بین المللی را وادار کنند که به این قوانین تمکین کند یا سکوت کردند و یا با کشوری که تصور می کردند قدرت مند تر است و یا منافع بیشتری با آن دارند همراهی کردند.

100 شرط برای انعقاد برجام جدید میان ایران و آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
100 شرط برای انعقاد برجام جدید میان ایران و آمریکا

امروزه هم اگر اروپایی ها دست از این بدعت های جدید خود بر ندارند قطعا جهان به سمت فاجعه پیش خواهد رفت.

تصور اینکه ایران از حق و حقوق خود کوتاه میاید تصوری بسیار اشتباه است و باید توجه داشته باشند که حتی اگر بنا باشد جنگی بر علیه ایران راه بیافتد ایرانی ها از حق و حقوق خود کوتاه نخواهند آمد.

حد اقل طی چهل سال اخیر دیدیم که ایرانی ها به هیچ وجه حاضر نشدند در هیچ موضوعی از حق و حقوق خود عقب نشینی کنند وبر عکس فشار ها منجر شده که ایران روز به روز هم قدرت وهم نفوذ بیشتری در منطقه و جهان پیدا کند.

امروزه هم اگر بنا باشد جنگی بر علیه ایران راه بیافتد این جنگ قطعا در محدوده خلیج فارس و یا مرز های سرزمینی ایران محدود نخواهد شد بلکه کل منطقه را در بر خواهد گرفت.

طی یک ماه پیش هم بسیاری از کشورها متوجه شدند که فشار بیش از حد به ایران و افزایش تنش و سوق دادن منطقه به جنگ می تواند چه تاثیرات مخربی بر اقتصاد جهان داشته باشد.

قطعا اگر بنا باشد ایران حتی مورد یک حمله ایذایی قرار گیرد پاسخ آن می تواند در جای جای منطقه و جهان باشد و قطعا در صورتی که ایرانی ها مورد حمله قرار گیرند آنها نیز مجبور خواهند بود به آمریکایی ها و متحدین شان پاسخ دهند و در نهایت همین مساله می تواند بهانه ای باشد برای شروع یک جنگ بزرگ در منطقه.

جنگی که ایالات متحده و یا همپیمانان اش می توانند شروع کننده آن باشند اما قطعا پایان دهنده آن نخواهند بود و قطعا این جنگ به منطقه خلیج فارس محدود نخواهد شد بلکه اروپا و دیگر کشورهای جهان نیز تحت تاثیر آن قرار گرفت.

به همین دلیل بد نیست مجددا اشاره کرد که اروپایی ها به جای اینکه ایران را که فعلا در چهارچوب حق وحقوق خود در برجام عمل می کند را مورد سرزنی قرار دهند ایالات متحده را تحت فشار قرار دهند تا رفتار خود را تصحیح کند.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала