ایرانی‌ها از توانمندی‌های آمریکا هیچ هراسی ندارند

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر بولتون
بولتون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در منطقه غرب آسیا قابل توجیه است؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌ فری بیکن» جان بولتون از ابراز تمایل واشنگتن برای گفت‌وگو با ایران خبر داد.

بولتون در خصوص تنش‌ها میان آمریکا و ایران گفت:«وضعیت بسیار پرمخاطره‌ای وجود دارد. و در توجیه اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در منطقه غرب آسیا باید بگویم که راهبرد امنیت ملی، ایران را بعنوان یکی از چهار تهدید اول معرفی کرده است و ما باید اطمینان حاصل کنیم قابلیت ممانعت آنها از این نوع فعالیت‌ها را که مردم و تأسیسات آمریکا و بازار جهانی نفت را تهدید می‌کند، دارا هستیم».

اگر ایران درباره عزم رئیس‌جمهور در این خصوص تردید کند، اشتباه بزرگی مرتکب شده است.ایرانی‌ها طوری رفتار می‌کنند گویی دوران دولت اوباما است و در حقیقت هراسی از توانمندی‌های آمریکا ندارند.

بولتون از دید نشریه گاردین خطرناک ترین مرد جهان لقب گرفت - اسپوتنیک ایران
بولتون از دید نشریه گاردین خطرناک ترین مرد جهان لقب گرفت

ایران در نتیجه اقدام رئیس‌جمهور در پایان دادن به توافق هسته‌ای و وضع مجدد تحریم‌ها، در مشکلات عمیق اقتصادی به سر می‌برد. اگر ایران تسلیحات هسته‌ای را کنار بگذارد و فعالیت‌های بدخواهانه‌ای که در آن تعامل دارد را کنار بگذارد، دولت ترامپ آماده است تا بر روی یک توافق با ایران کار کند».

هشت ماه مه سال 2018 دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

پس از انتشار این بیانیه، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیز با اعلام اینکه ایران به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز مهلت داده تا به تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای عمل کنند و زمینه تأمین منافع ایران در این توافق را فراهم کنند، تأکید کرد که در نامه‌ای که به این کشورها فرستاده، پیامدهای نادیده گرفتن این ضرب‌الاجل تعیین شده را مفصل شرح داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала