انگلیس نیروی ویژه به خلیج فارس اعزام کرده است؟

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniلندن
لندن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انگلیس، آمریکا و عربستان سعودی مدعی شدند که ایران در حادثه دریای عمان دست داشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «الشرق الاوسط»،انگلیس پس از حوادث اخیر در دریای عمان اعزام 100 نیروی ویژه به خلیج فارس را در دستور کار قرار داده است.

سخنگوی وزارت دفاع این کشور این خبر را تکذیب کر و گفت: اعزام 100 نیروی نظامی به خلیج فارس درست نیست و قرار است 20 نفر از نیروی دریایی ارتش در چارچوب تمرینات عادی که از پیش هماهنگ شده است به منطقه خلیج فارس اعزام شوند».

در پی حادثه اخیر برای دو نفتکش در دریای عمان، دولت انگلیس 17 ژوئن نشستی فوق العاده در این رابطه برگزار می‌کند. این درحالی است که انگلیس، آمریکا و عربستان سعودی پیش از این مدعی شده بودند که ایران در حادثه دریای عمان دست داشته است.

کلینتسویچ: روسیه به اندازه کافی نیرو و تجهیزات دارد تا بخواهد جلوی جاه طلبی های آمریکا بایستد - اسپوتنیک ایران
کلینتسویچ: روسیه به اندازه کافی نیرو و تجهیزات دارد تا بخواهد جلوی جاه طلبی های آمریکا بایستد

این روزنامه همچنین نوشت که همزمان با افزایش فشارها پس از حمله به نفتکش‌های ژاپن و نروژ، انگلیس هم با آمریکا و عربستان و دیگران همراه شده است تا ایران را مقصر این حملات قلمداد کند، اما این یک اتهام واهی است که ایران به شدت تکذیب می‌کند.

به گزارش رسانه های ایرانی و عربی روز پنج شنبه 13 ماه ژوئن، دو تانکر نفتی آلتر فرانت و کوکوکا کاریجیس در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. بر اساس برخی اطلاعات، حمله یک اژدر موجب این انفجار و آتش سوزی شده است. با این حال، هیچ تایید رسمی در خصوص علت این حادثه وجود ندارد. تمام اعضای خدمه کشتی های آسیب دیده پس از نجات در ایران به سر می برند. به نقل از سخنان سفیر روسیه در ایران، 11 روس از حادثه انفجار در یکی از نفتکش ها در دریای عمان نجات یافتند و هم اکنون در بندر جاسک ایران قرار دارند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از بروز «حوادث مشکوک» روز 13 ماه ژوئن در دریای عمان ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه توئیتر خود نوشت: «از بروز حوادث مشکوک امروز برای نفتکشهای تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست وزیر آن کشور با رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرده و آنرا خلاف جهت گیری ها و تلاش های منطقه ای و فرامنطقه برای کاهش تنش ها و آرامش در منطقه می دانیم. ایران از همکاری و گفتگو در منطقه حمایت می کند».

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در واکنش به «حمله» به دو نفتکش در دریای عمان تاکید کرد که حتی صفت «مشکوک» هم توصیف کننده اتفاقاتی که روی داده است نیست.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала