چرا «شیشه» در ایران ارزان شد و هروئین گران؟

© Fotolia / Creativaمواد مخدر
مواد مخدر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مصرف ماده مخدر گُل اعتیاد‌آور است و جوانان و دانش آموزان بیشتر به این ماده مخدر گرایش دارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، قیمت «شیشه» در ایران پایین آمده و تریاک و هروئین گران تر شده است.

حسن رضایی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در این خصوص گفت:«سال‌هاست که مواد مخدر چه سنتی و چه صنعتی در دنیا با نام‌های جالب و دلفریب مانند گل، بال فرشته، شیشه، کراک و… جان افراد را می‌گیرند.803 نوع مواد مخدر در دنیا شناسایی شده است که از این تعداد نزدیک به 4 نوع آن به صورت عمده در تهران توزیع و مصرف می‌شود.

در حال حاضر استان تهران با توجه به جمعیتی که دارد بیشترین معتاد را در خود جای داده ‌است که آمار های رسمی از 15 هزار معتاد متجاهر در تهران می‌گوید.

موضوع مبارزه و مقابله با مواد مخدر چند وجهی است و حاکمیت به این جمع ‌بندی رسید که باید با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف و با هدف گذاری یکسان اقداماتی را در راستای مبارزه، پیشگیری و درمان در حوزه مواد مخدر انجام دهد. به همین دلیل قوای سه‌گانه، قضائیه، مقننه و مجریه و سایر دستگاه‌ها حسب شرح وظایفی که قانون تعریف کرده است، در ستاد مبارزه با مواد مخدر عضو شدند که اسامی آن‌ها در ماده 33 قانون مبارزه با مواد مخدر قید شده است.

Рыба фугу - اسپوتنیک ایران
کشف ماده هروئین مانند در زهر یک ماهی گرمسیری

در ابتدای تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر رویکردها بیشتر مقابله‌ای بود، ولی به موازات مبارزه با مواد مخدر تجربیات جدیدی به دست آمد که دیگر به صورت تک‌بعدی و مقابله‌ای به موضوع مواد مخدر نگاه نکردند. به همین دلیل بُعد پیشگیری، درمان و اشتغال هم به آن اضافه شد و حلقه اشتغال تحت عنوان صیانت از بهبود یافتگان مواد مخدر باید اجرایی شود.

ماحصل تمام این اقدامات این خواهد شد که دو سال دیگر حدود 25 درصد اعتیاد در کشور کاهش پیدا کند.ما موظف هستیم تا سال 2021 سالیانه 5 درصد از اعتیاد را در حوزه مقابله، درمان و پیشگیری کاهش دهیم.

بر اساس شیوع‌شناسی سال 2015 در کشور 2 میلیون و803 هزار معتاد داشته‌ایم که 2 میلیون نفر معتاد دائمی بودند و مصرف چندباره داشتند و 800 هزار نفر دیگر نیز معتاد تفننی‌ هستند.این آماری که ارائه می‌شود بر اساس روش‌های دانشگاهی، تحقیقاتی و استاندارد‌های جهانی تهیه شده است و مربوط به جمعیت آماری 15 تا 64 سال است.

تا سال 2013 تعداد مواد مخدر صنعتی جدید در دنیا به 350 نوع می‌رسید و بعضی از مواد مخدر صنعتی به دلیل این‌که در عداد قانون نبودند، مجازاتی برای آنان متصور نبود و به همین دلیل با شناسایی هر ماده مخدر جدید، قاچاقچیان و موادفروشان اسامی جدید، جذاب و دلفریب‌تری برای مواد مخدر خود می‌گذاشتند تا از عداد قانون نیز خارج شود.

تا سال2013، 60 کشور در دنیا انواع مواد مخدر را شناسایی و گزارش کردند که در حال حاضر به 150 کشور رسیده است و در سال 2018 این تعداد به 803 نوع  مواد مخدر رسیده است که یک نمونه از این مواد مخدر صنعتی همان شیشه است که در سال 2005 وارد کشور شد ولی قانون‌گذار سال 2009 این ماده مخدر را وارد کتاب قانون کرد؛ یعنی وقتی که فردی را دستگیر می‌کردیم که شیشه داشت، هنگامی که پیش قاضی می‌بریم، قاضی کتاب قانون را باز می‌کرد و می‌دید در کتاب قانون ماده مخدر شیشه وجود ندارد؛ بنابراین متهم آزاد می‌شد.

شایع‌ترین ماده مخدر مصرفی در کشور تریاک و ماده مخدر صنعتی نیز شیشه و گُل است. در حال حاضر نیز گل جایگزین ماده مخدر شیشه شده است. امسال ما شاهد افزایش قیمت مواد مخدر در تریاک، هروئین و حشیش بوده‌ایم که تا 17 درصد افزایش یافته ولی متأسفانه شاهد کاهش قیمت 49 درصدی شیشه هستیم.

آینده مواد مخدر در گرو کنترل سه حوزه است. اگر بتوانیم تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه مانع از مصرف مواد مخدر جدید شویم، امکان ندارد با استفاده از قانون بتوانیم جای مواد را بگیریم. بحث دوم پولشویی است. اگر ما با سیستم‌های بانکی و مالی بتوانیم دسترسی به درآمدهای ناصواب این افراد داشته باشیم، می‌توانیم با کشف مواد به صورت دیگری با آنها برخورد کنیم.

موضوع بعدی فضای مجازی و آینده خریدوفروش، دسترسی به مواد در فضای مجازی سهل‌تر و آسان‌تر شده است. به جای این‌که فضای مجازی را تهدیدی بدانیم، باید آن را تبدیل به فرصت کنیم و به جوانانمان آموزش‌های لازم را در حوزه مواد مخدر ارائه دهیم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала