پیشنهاد امیر قطر به روحانی

© AFP 2023 / Ashraf Shazlyامیر قطر
امیر قطر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امیر قطر: گفتگو برای حل مسائل منطقه ضروری است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آژانس خبری QNA شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دوشنبه اظهار داشت که قطر بر این اعتقاد است که حل تمام اختلافات در منطقه تنها از طریق گفت وگو، همکاری جمعی و پیگیری راه های سیاسی امکان پذیر است.

امیر قطر همچنین اظهار داشت:«دوحه برای توسعه روابط خود با تهران در همه حوزه های مورد علاقه، آماده است».

وی همچنین از کمک ایران در زمان محاصره آن کشور در زمان درگیری با همسایگان که دو سال ادامه داشت تشکر نمود. ایران کریدور هوایی و دریایی برای رساندن کمک های بشردوستانه در اختیار قطر گذاشته بود.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر که در حاشیه پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، گفت:«رایزنی دوجانبه و چند جانبه و همکاری بیشتر، تنها راه کاهش اختلافات و حل و فصل مشکلات منطقه ای است و ایران همواره آماده مشارکت در این عرصه است.

حسن روحانی - اسپوتنیک ایران
روحانی در دیدار با آبه: با آمریکا جنگ نمی کنیم اما قاطعانه پاسخ می دهیم

جهان اسلام نیازمند وحدت و یکپارچگی است و دو کشور بی تردید می توانند با همکاری یکدیگر در این عرصه تلاش کنند.ظرفیت های فراوانی برای تقویت بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت ها در راستای منافع دو ملت استفاده کرد».

اوضاع پیرامون ایران در منطقه خلیج فارس دوباره در روزهای اخیر وخیم شده است. روز 13 ماه ژوئن، دو تانکر نفتی آلتر فرانت و کوکوکا کاریجیس در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. بر اساس برخی اطلاعات، حمله یک اژدر موجب این انفجار و آتش سوزی شده است. با این حال، هیچ تایید رسمی در خصوص علت این حادثه وجود ندارد. تمام اعضای خدمه کشتی های آسیب دیده پس از نجات در ایران به سر بردند. به نقل از سخنان سفیر روسیه در ایران، 11 روس از حادثه انفجار در یکی از نفتکش ها در دریای عمان نجات یافتند و به بندر جاسک ایران منتقل شدند.

مایک پمپئو وزیرامورخارجه آمریکا، ایران را به تشدید اوضاع در رابطه با حمله به تانکرها در دریای عمان که ایالات متحده آن را به حساب ایران می گذارد، متهم کرده است.

پمپئو به خبرنگاران گفت:«این نوع حملات غیرمنتظره و بی اساس، امنیت و صلح جهانی را تهدید می کند و حمله آشکار به آزادی شناوری است و نمایانگر کمپین غیرقابل قبول تشدید تشنج از سوی ایران است».

پمپئو خاطرنشان کرد که مقامات ایرانی تهدید خود جهت ممانعت از حمل و نقل نفت از خاورمیانه به بازارهای جهانی از طریق تنگه هرمز را به این شکل اجرایی می کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود:«ایران به خاطر حمله به دو تانکر در دریای عمان مسئول است. 22 ماه آوریل ایران به جهانیان اعلام کرد که مانع از حمل ونقل نفت از طریق تنگه هرمز خواهد شد. حالا ایران روی اجرایی کردن وعده خود کار می کند».

سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در همین ارتباط گفت: «هم اکنون نسبت به هرگونه نتیجه گیری عجولانه هشدار می دهیم. به تازگی شاهد افزایش فشارهای سیاسی، روانی و نظامی بر ایران بوده ایم. ما خواهان آن نیستیم که وقایع تراژیک اخیر که بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده برای تشدید شرایط موجود بر ضد ایران مورد استفاده قرار گیرد.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала