پاسخ وزارت خارجه ایران به اتهام‌زنی پمپئو

© Photo / IRNAپاسخ وزارت خارجه ایران به اتهام‌زنی پمپئو
پاسخ وزارت خارجه ایران به اتهام‌زنی پمپئو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اتهام اخیر وزیر امور خارجه آمریکا درباره دست داشتن ایران در حمله به نفتکش ها واکنش نشان داد.

 

ارائه شواهد حاکی از دست داشتن ایران در حمله به نفتکش ها - اسپوتنیک ایران
ارائه "شواهد" حاکی از دست داشتن ایران در حمله به نفتکش ها+ ویدیو
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اتهام اخیر وزیر امور خارجه آمریکا درباره دست داشتن ایران در حمله به نفتکش ها اظهار داشت: مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز، بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و نشان دادیم که در سریعترین زمان ممکن به کمک ملوانان کشتی های دچار سانحه رفتیم و آنها را نجات دادیم.
وی افزود: ظاهرا برای آقای پمپئو و سایر دولتمردان آمریکایی متهم کردن ایران در حادثه مشکوک و تاسف بار برای نفتکش ها راحت ترین و ساده انگارانه ترین کار است. در حالیکه نخست وزیر ژاپن برای کاهش تنش ها، با نفر اول جمهوری اسلامی ایران در حال دیدار است کدام دست های پنهان بدنبال اثرگذاری بر این تلاشها در منطقه است و چه کسانی از آن سود می برند؟!
موسوی ادامه داد: آقای پمپئو! این تشکیک نه تنها شوخی و خنده دار نیست بلکه نگران کننده و هشدار آمیز است.
دیشب شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیشنهاد آمریکا برای بررسی حادثه آتش سوزی نفتکش ها در دریای عمان تشکیل جلسه داد. 
در پایان این نشست، جاناتان کوهن سفیر آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعای مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا ، ایران را در این ماجرا متهم کرد. 
پیشتر مایک پمپئو وزیرامورخارجه آمریکا، ایران را به تشدید اوضاع در رابطه با حمله به تانکرها در دریای عمان که ایالات متحده آن را به حساب ایران می گذارد، متهم کرده است.
پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت:«این نوع حملات غیرمنتظره و بی اساس، امنیت و صلح جهانی را تهدید می کند و حمله آشکار به آزادی شناوری است و نمایانگر کمپین غیرقابل قبول تشدید تشنج از سوی ایران است».
پمپئو خاطرنشان کرد که مقامات ایرانی تهدید خود جهت ممانعت از حمل و نقل نفت از خاورمیانه به بازارهای جهانی از طریق تنگه هرمز را به این شکل اجرایی می کنند.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود:«ایران به خاطر حمله به دو تانکر در دریای عمان مسئول است. 22 ماه آوریل ایران به جهانیان اعلام کرد که مانع از حمل ونقل نفت از طریق تنگه هرمز خواهد شد. حالا ایران روی اجرایی کردن وعده خود کار می کند».
به گزارش رسانه های ایرانی و عربی روز پنج شنبه 13 ماه ژوئن، دو تانکر نفتی آلتر فرانت و کوکوکا کاریجیس در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. بر اساس برخی اطلاعات، حمله یک اژدر موجب این انفجار و آتش سوزی شده است. با این حال، هیچ تایید رسمی در خصوص علت این حادثه وجود ندارد. تمام اعضای خدمه یکی از کشتی های آسیب دیده پس از نجات در ایران به سر می برند. 11 روس از حادثه انفجار در یکی از نفتکش ها در دریای عمان نجات یافتند و هم اکنون در بندر جاسک ایران قرار دارند.

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала