شکست کامل دیپلماسی اروپا

اشتراک
بزرگ‌ترین تهدید علیه برجام و امنیت منطقه سیاست تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران است.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به پیام منتشره سفیر ایران در انگلیس، بزرگ‌ترین تهدید علیه برجام و امنیت منطقه سیاست تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران است.

سفیر ایران در انگلیس هشدار داد:«با تحریم نهاد مالی متناظرِ ایرانیِ اینستکس توسط آمریکا، این سازوکار عملاً نابودشده و دیپلماسی اروپا به شکست کامل می‌رسد».

ترامپ در جنگ اقتصادی ایران شکست خورد - اسپوتنیک ایران
ترامپ در جنگ اقتصادی ایران شکست خورد

خبرگزاری بلومبرگ در روز 10 ژوئن در گزارشی اعلام کرد آمریکا در حال بررسی تحریم شرکت «سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا» است.

اینستکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که در 31 ژانویه 2019 توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد. مقر اینستکس در پاریس، فرانسه و ریاست آن بر عهده پر فیشر آلمانی، از مدیران پیشین کومرتس‌بانک، است. هدف اصلی از ایجاد این کانال مالی ویژه، دادن امکانات به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف مالی خود با ایران را حفظ کنند.

این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما به‌تدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.طرف‌های اروپایی معتقدند که اینستکس پیشرفت خوبی را طی کرده و گام‌های مؤثری برای هرچه سریع‌تر عملیاتی شدن آن برداشته است. بااین‌حال تعلل اروپا در عملیاتی کردن این سازوکار، انتقادهایی را در ایران به همراه داشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала