مذاکرات تلفنی آبه و ترامپ در باره ایران

© AFP 2023 / Cabinet Public Relations Officeآبه و ترامپ
آبه و ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آبه و ترامپ در این تماس در مورد مسایل مهم منطقه از جمله ایران بحث و تبادل نظر کردند

به گزارش اسپوتنیک با استناد به اعلامیه یوشیهیده سوگا در کنفرانس مطبوعاتی، نخست وزیر ژاپن قبل از سفر به ایران یک گفتگوی تلفنی با ترامپ رئیس جمهور آمریکا داشت.

یوشیهیده سوگا دبیر ارشد هیات دولت ژاپن روز 11 ماه ژوئن به صورت رسمی اعلام کرد شینزو آبه نخست وزیر این کشور، روز 12 ژوئن به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران راهی تهران می شود.

سوگا در یک نشست خبری اعلام کرد که آبه در تهران با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو خواهد کرد و با اشاره به تماس تلفنی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در روز 11 ژوئن گفت:«دو طرف در این تماس در مورد مسایل مهم منطقه از جمله ایران بحث و تبادل نظر کردند».

دیدار ظریف با رئیس جمهور ژاپن - اسپوتنیک ایران
دیدار ظریف با نخست وزیر ژاپن

وی از توضیح بیشتر در باره تماس تلفنی 20 دقیقه‌ای خودداری ورزید. سفر آبه به تهران در روز 12 ژوئن اولین سفر مقامات دولتی ژاپن طی بیش از 40 سال خواهد بود. تاکه‌ئو فوکودا نخست وزیر ژاپن آخرین بار در سال 1978 به ایران سفر کرده بود.

نخست وزیر ژاپن قصد دارد دیدار جداگانه ای با علی خامنه ای رهبر ایران و حسن روحانی رئیس جمهور داشته باشد.

سفر نخست وزیر ژاپن به ایران در زمینه افزایش تنش بین آمریکا و ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای تهران صورت می گیرد.

در ماه مه، واشنگتن اعلام کرد که تهدیدات جدیدی از سوی ایران در رابطه با آمریکایی های مستقر در منطقه ومنافع آمریکا در آنجا مشاهده می کند. پس از آن، حسن روحانی رئیس جمهور ایران تصمیم توقف  اجرای بخشی از تعهدات ایران در رابطه با برجام در پاسخ به خروج آمریکا از این معامله هسته ای در سال 2018 را اعلام کرد.

گفتنی است، روابط آمریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهورآمریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

پنجم ماه مه جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در این خصوص گفت که واشنگتن به منظور مقابله با سیاست های ایران، بمب افکن هایی را در خاورمیانه مستقر خواهد کرد و یک گروه تجهیزات نظامی به رهبری ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به این منطقه ارسال می کند. این ناو آمریکایی هم اکنون در دریای مدیترانه قرار دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала