ارتباط میگرن و تکامل انسان اولیه

© Fotolia / ALDECAstudioمیگرن
میگرن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تکامل انسان اولیه و بقا اثرات جانبی نامطلوبی بر جای گذاشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه «اینساید ساینس»، بقا و تکامل انسان اولیه عارضه ای به نام میگرن را دچار انسان کرده است که با وفق یابی ارگانیزم با زیست بوم های سرد مرتبط است.

تکامل انسان اثرات جانبی نامطلوبی به همراه داشته است، برای نمونه وقتی انسان‌ آفریقا را ترک کرد، سازگاری ژنتیکی به او کمک کرد تا سرما را تاب آورد اما همین سازگاری تکاملی ممکن است باعث بروز سردردهای میگرنی شده باشد. محققان در فرضیه جدیدی بروز سردردهای میگرنی را به عنوان عارضه جانبی احتمالی ناشی از تکامل انسان‌های نخستین برای بقا در زیست بوم‌های سرد، معرفی کردند.

درد - اسپوتنیک ایران
آیا مردان درد را بهتر تحمل می کنند؟

فلیکس کی و تیم همراهش از مؤسسه تحقیقاتی «ماکس پلانک» به تلاش برای پیدا کردن مدرکی گواه بر این سازگاری‌ها در دی ان ای انسان برآمدند. از آن جایی که انسان‌های نخستین از آفریقای گرم آمده بودند، بدون تردید شوک ناشی از دمای پایین در زمستان را حس می‌کردند. بدین ترتیب تیم تحقیقاتی مؤسسه ماکس پلانک بر ژنی که مسئول شناسایی و واکنش به سرماست یعنی TRPM8 تمرکز کردند. محققان در جریان این پژوهش دریافتند که یک متغیر ژنتیکی خاص که تنظیم کننده TRPM8 است، در میان انسان‌هایی که در 25 هزار سال گذشته در ارتفاعات سردتر جهان می زیسته‌اند، رایج و رایج‌تر شده است.

یافته‌های اخیر پژوهشگران آلمانی شیوع بیشتر میگرن در میان افرادی که ریشه اروپایی دارند نسبت به کسانی که نژاد آفریقایی دارند، را توضیح می‌دهد. آن طور که به نظر می‌رسد، متغیر مستعد میگرن در واقع به ساکنان اقلیم‌های سرد یک امتیاز داده است.

به گفته فلیکس کی، این مطالعه به خوبی نشان می‌دهد که چگونه فشارهای تکاملی گذشته می‌تواند بر فنوتیپ های (phenotypes) امروزی اثر بگذارد.

از هر هفت نفر یک نفر در جهان از سردردهای میگرنی رنج می‌برد، امری که این بیماری را پس از پوسیدگی دندان و سردردهای تنشی به سومین بیماری شایع در جهان بدل می‌کند. این اختلال عصبی می‌تواند به بروز سردردهای فلج کننده معمول بینجامد که بین 4 تا 72 ساعت طول می کشد.

هنوز پاسخی برای این سوال که ارتباط سرما با میگرن چیست ارائه نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала