ظریف: اروپایی ها در جایگاه انتقاد از ایران نیستند

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر ظریف: اروپایی ها در جایگاه انتقاد از ایران نیستند
ظریف: اروپایی ها در جایگاه انتقاد از ایران نیستند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف ضمن وارد ندانستن انتقاد اروپایی ها حتی در حوزه های خارج از برجام گفت: سیاست‌های غرب و اروپا در منطقه ما جز خسارت برای منطقه نتیجه‌ای نداشته است.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: در شرایطی که دولت آمریکا از یک طرف فشارها را افزایش می‌دهد و از طرفی دیگر به‌دروغ ادعا می‌کند که تمایل به مذاکره دارد، جمهوری اسلامی ایران باید نگرش خود و واقعیات را برای دنیا بیان کند، این که نیاز است تا دنیا در برابر سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا و همچنین در برابر فشارهایی که امروز به همه دنیا وارد می‌کند، واکنش نشان دهد. جنگ اقتصادی معنایش کاملاً مشخص است. در جنگ نظامی شما می‌توانید فقط با نظامیان طرف باشید، اما در جنگ اقتصادی جنگ شما علیه مردم عادی است، و آقای ترامپ این را اعلام کرده است که با مردم ایران سر جنگ دارد.

طریف در واکنش به انتقاد مقامات اروپایی گفت: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند، حتی در حوزه‌هایی که ارتباطی به برجام ندارد. سیاست‌های غرب و اروپا در منطقه ما جز خسارت برای منطقه نتیجه‌ای نداشته است. برخی کشورها مثل آلمان فروش تسلیحات به عربستان برای بمباران مردم یمن را متوقف کرد‌ه‌اند ولی برخی کشورها این کار را نکرده‌اند. مجموعاً غرب به رژیم‌های خودکامه در منطقه ما اجازه داده تا جنایت انجام دهند، و لذا ضروری است تا این بحث‌ها مطرح شود. اروپایی‌ها به‌عنوان اعضای برجام وظیفه دارند، و خب، اینها (اروپایی‌ها) باید پاسخ دهند که؛ آنچه برجام مشخصاً اعلام می‌کند و همچنین قطعنامه 2231 مطرح کرده و این است که باید شرایط روابط اقتصادی ایران عادی‌سازی شود، چقدر این عادی‌سازی را انجام داده‌اند، در برجام اقدام مهم نیست بلکه نتیجه مهم است، باید بگویند که چه نتایجی گرفته‌اند، این که "ما تلاش کردیم و نشد" ما نیز می‌توانیم از این به بعد تلاش کنیم و نشود.

وی درباره اتمام ضرب‌الاجل 60 روزه ایران به اروپا درباره تعدیل تعهدات ایران در برجام گفت: ایران در این باره برنامه‌ خود را اعلام کرده است. بعد از 60 روز اقدامات ما در برجام متناسب با اقدامات طرف‌های مقابل خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала