انتظارات ایران از نخست وزیر ژاپن

© Fotolia / Curioso Photographyانتظارات ایران از نخست وزیر ژاپن
انتظارات ایران از نخست وزیر ژاپن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به سفر قریب الوقوع نخست وزیر ژاپن به تهران اعلام کرد تلاش برای بازگشت آمریکا به برجام، جبران خسارت‌های وارد شده و رفع تحریم‌های فراسرزمینی می‌تواند تضمینی برای موفقیت این سفر باشد.

آیا جادوی ژاپنی می تواند طلسم اختلافات ایران و آمریکا را بشکند؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا جادوی ژاپنی می تواند طلسم اختلافات ایران و آمریکا را بشکند؟
به گزارش اسپوتنیک، کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری فارس درباره سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن نوشت: « روابط ایران و ژاپن در ابعاد سیاسی و اقتصادی، همواره از سطح و روند متعادل و باثباتی برخوردار بوده است. رویکرد ژاپن در حوزه سیاست خارجی نیز عمدتاً حمایت از هنجارهای حقوقی و سیاسی پذیرفته‌ شده از سوی جامعه بین‌المللی بوده و کمتر تحت تأثیر فراز و فرودهای افراطی و تفریطی بوده است. 
حفظ و ارتقاء جایگاه و اعتبار سیاسی و اقتصادی ژاپن در نظام بین‌الملل که سرمایه ملی این کشور بوده و به‌ نوعی با هویت مردم آن گره خورده است، از اصولی است که ژاپنی‌ها به‌ شدت نسبت به تأمین و پیگیری آن حساس هستند.
سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به ایران به‌ طور قطع، رخداد مهمی در حوزه تحکیم و توسعه مناسبات دوستانه دو کشور در ابعاد مختلف است و به‌ طور قطع، عالی‌ترین مقام اجرایی این کشور، از این فرصت برای افزایش اعتبار سیاسی ژاپن استفاده خواهد کرد.
گفته می‌شود «شینزو آبه» به‌ عنوان میانجی از سوی آمریکا به ایران می‌آید، تلاش برای «بازگشت آمریکا به برجام و جبران خسارت‌های وارد شده به ایران» و «رفع تحریم‌های فراسرزمینی واشنگتن علیه کشورمان» که هر دو از اصول مورد پذیرش و تأکید جامعه بین‌المللی است می‌تواند تضمینی برای موفقیت این سفر باشد.»
شینزو آبه قرار است روز چهارشنبه به تهران سفر کند. این سفر نخستین سفر یک نخست‌وزیر ژاپن به ایران در طول چهار دهه گذشته است. 
به گزارش ایرنا، بعد از انقلاب اسلامی، سفر آبه به ایران نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپن به تهران است پیش از او "تاکئو فوکودا" در سال 1978 به ایران سفر کرده بود. در این سفر که همزمان با 90 امین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک دو کشور روی می دهد آبه با رهبر انقلاب اسلامی و رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار می کند.
آبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در توکیو با ترامپ در اواخر ماه مه 2019 (اوائل خرداد 1398) اظهار داشت که او می خواهد تلاش هایی را برای تسهیل گفت و گوها میان واشنگتن و تهران بکار گیرد تا از تنش ها کاسته شود که با استقبال ترامپ مواجه شد.
عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در مورد سفر آبه به تهران به تلویزیون ژاپن گفته بود که توکیو احتمالا قادر به تفهیم شرایط کنونی به آمریکایی‌ها خواهد بود و امیدواریم سفر آبه به تهران به کاهش تنش‌ها در منطقه منجر شود.
"ان اچ کی" با اشاره به بخشی از سخنان عراقچی که گفته بود "ایران پیش تر تمایلی به ورود کشور سوم به میانجیگری میان ایران و آمریکا نداشت" خاطر نشان کرد که سخنان او درباره سفر آبه به تهران نشانه ای از استقبال تهران از میانجیگری توکیو دارد.
آبه از سال 2013 میلادی هر سال در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با رئیس جمهوری ایران دیدار داشته است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала