روسیه: اینستکس نمی‌تواند به سطح موثری برسد

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه: اینستکس نمی‌تواند به سطح موثری برسد
روسیه: اینستکس نمی‌تواند به سطح موثری برسد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا معتقد است که ساز و کار مالی اروپا با ایران نمی‌تواند به سطح موثری دست یابد.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر چیوزف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا روز جمعه در حاشیه همایش بین المللی اقتصاد در شهر سنت پترزبورگ اظهار داشت: ساز و کار مالی اروپا تحت عنوان اینستکس (INSTEX) نمی تواند به سطح موثری دست یابد.
این دیپلمات روس گفت: این مکانیسم وجود دارد، اما هنوز بطور کامل کار نمی‌کند. تنها موضوع قابل افتخار اینست که نهایتا منجر به معاملات اولیه‌ای می‌شود. اما این معاملات غذایی هستند که در هر صورت تحت تحریم قرار ندارند.
چیوزف افزود: "در این مورد دور زدن تحریم‌ها اتفاق نمی‌افتد. در اینجا به طور طبیعی یک سوال منطقی مطرح می شود: خوب، اگر این (ساز و کار) برای پرداخت هزینه کالاهای غیرتحریمی ایجاد شده است، پس در کل چرا این مکانیسم لازم است؟ همکاران اروپایی من می گویند که این تنها آغاز است، اما بعد ما…"

نظر لاوروف درباره مکانیزم ویژه مالی برای معاملات ایران و اروپا - اسپوتنیک ایران
نظر لاوروف درباره مکانیزم ویژه مالی برای معاملات ایران و اروپا

به عقیده چیوزف، صبر و شکیبایی ایران ممکن است به پایان برسد. "ایرانیان قبلا مشخص کردند که می توانند گام‌های خاصی را از جانب خود بردارند، این موضوع را در اولین سالگرد خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران اعلام کردند، با این حال آنها در نخستین گام‌های خود از برجام خارج نشدند و گام‌های بعدی ایران از چارچوب برجام خارج نمی‌شود."
شایان ذکر است، در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد. یک سال بعد، ایران اعلام نمود که به زودی به دلیل خروج یک ساله آمریکا از برجام برخی از تعهدات برجام را اجرا نخواهد نمود.
گفتني است، امروز فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک و در واکنش به اقدام ایران در کاهش تعهداتش در برجام اعلام کردند که ما هنوز از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم، اما هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی تهران برای زنده نگه داشتن برجام نمی‌پذیریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала