بازگشت تراز دریاچه ارومیه به روایت تصاویر ماهواره‌ ای

© Photo / Ix4svsبازگشت تراز دریاچه ارومیه به روایت تصاویر ماهواره‌ ای
بازگشت تراز دریاچه ارومیه به روایت تصاویر ماهواره‌ ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان مدیریت و آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری ایران در مورد دریاچه ارومیه اعلام کرده تصاویر ماهواره‌ای سنجنده MODIS ناسا از پاییز 2018 تا بهار 2019 نشان می‌دهند که طی سیل اخیر این پهنه آبی مجدد از منظر مایه حیات احیا شده است.

به گزارش اسپوتنیک، سازمان مطالعات مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه‌برداری ایران افزایش بیش از یک متری تراز آب این دریاچه را اثبات کرده بود.

تراز آب این دریاچه در بهار 1398 از افزایش قابل ملاحظه 1/15 متری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته برخوردار بوده و مساحت و حجم آب دریاچه نیز به ترتیب به میزان 1093 کیلومتر مربع و 3.3 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

تراز آب این دریاچه از سال 1375 شمسی کاهشی شده بود اما افزایش تراز آب این دریاچه در ماه‌های اخیر با نرخی بی‎سابقه، امید زیادی در راستای احیای این دریاچه ایجاد می‎نماید؛ به طوريكه تراز آب دریاچه هم اینک به تراز 10 سال گذشته نزدیک شده است.

شایان ذکر است که به دلیل خشکسالی های متعدد که ایران طی سالهای اخیر با آن مواجه بود دریاچه ارومیه با نابودی مواجه شده بود و علیرغم تلاش های متعدد به احیای این زیست بوم امید ها برای احیای آن بسیار کم بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала