ادامه عقب نشینی بزرگ آمریکا مقابل ایران

© Sputnik / Mikhail Turgiev /  مراجعه به بانک تصاویر ادامه عقب نشینی بزرگ آمریکا مقابل ایران
ادامه عقب نشینی بزرگ آمریکا مقابل ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با محوریت موضوع مذاکره بدون پیش شرط با ایران می‌نویسد، در دومین نرمش بزرگ سیاست آمریکا در قبال ایران در روزهای اخیر، روز یکشنبه هفته گذشته، مایک پمپئو گفته است که دولت ترامپ برای مذاکره با ایران بدون "هیچ پیش شرطی" آماده است.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران
شرایط آمریکا برای امضای موافقت نامه جدید اتمی با ایران
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مثلث آنلاین، هفته‌ی گذشته دونالد ترامپ اعلام کرده بود، آماده است تا با رهبران ایران مذاکره کند و به دنبال تغییر حکومت و پیاده‌سازی ایده جان بولتون، مشاور امنیتی ملی دولتش نیست.
به نوشته نیویورک تایمز، پمپئو در این توضیحات با واسنجیدن موضع پیشین خود در مورد عدم لغو تحریم‌ها علیه ایران و رعایت پیش‌شرط‌های دوازده‌گانه، این شروط را نه پیش‌شرط که بخشی از مذاکرات احتمالی خوانده است.
به نوشته نیویورک تایمز، به نظر می‌رسد که رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای متعادل کردن سیاست خود در قبال ایران است.
این روزنامه به گفته‌های ترامپ در مورد پرهیز از جنگ اشاره می‌کند و می‌نویسد: «اما مسئولان سیاست خارجی آمریکا او را تحت فشار قرار می‌دهند تا کارزار خود علیه ایران را با "فشار حداکثری" تقویت کند»؛ فشاری که به گفته نیویورک تایمز بر تحریم‌ها و تهدید نظامی استوار است.
صحبت از مذاکره توسط ترامپ و تکرار آنها از سوی پمپئو نشان می‌دهد که آمریکا حتی با اینکه فشار اقتصادی علیه ایران را افزایش داده است اما به دنبال معامله‌ای جدید است.
دالیا داسا کایه، یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه می گوید: «فکر می‌کنم دولت در تلاش است برای مد نظر قراردادن صحبت‌های اخیر ترامپ که گفته خواستار مذاکره با ایران است، [در رابطه با ایران] تنش‌زدایی کند.» به نظر این تحلیلگر اما "مشکل" اینجاست که گفته‌های پمپئو در مورد آمادگی مذاکره پیش‌شرط هنوز منوط به این اصل است که ایران مانند "یک کشور عادی" رفتار کند. به اعتقاد داسا کایه، این نوع گفتار ایرانیان را به میز مذاکره نخواهد کشاند به ویژه که روی زمین، هنوز سیاست فشار حداکثری در جریان است.»
رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با کانال تلوزیونی بریتانیایی ITV از امکان مذاکرات با رئیس جمهور ایران خبر داد.
او در پاسخ به سوال آمادگی خود برای مذاکره با همتای ایرانی اش گفت، "بله، البته من ترجیح می دهم مذاکرات را انجام دهم." ترامپ در ادامه سخنان خود گفت: "وی (روحانی) اخیرا گفته است که نمی خواهد دیواری را با ایالات متحده بسازد"، در این راستا ترامپ افزود که تنها راه رسیدن به این هدف، عدم دسترسی ایران به سلاح هسته ای است.
روابط واشنگتن و تهران پس از بیانات اخیر مقامات جمهوری اسلامی درباره متوقف کردن برخی از اقدامات در چارچوب برجام متشنج تر شده است. دیرتر حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران 60 روز به کشورهای اروپایی عضو برجام مهلت داد تا طی این مدت تعهدات بانکی و نفتی خود در برابر جمهوری اسلامی را اجرا کنند. روحانی نامه هایی با این موضوع را برای رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نوشت.
روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.



 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала