گزارش و تحلیل

شکست طرح یک بلیط برای سه اجلاس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / شکست طرح یک بلیط برای سه اجلاس
شکست طرح یک بلیط برای سه اجلاس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا بسیاری از رهبران کشورهای عربی و اسلامی توانستند با یک بلیط در سه اجلاس مشارکت کنند، بر کسی پوشیده نیست هدف عربستان سعودی از راه اندازی همه از این اجلاس ها بصورت همزمان این بود که بتواند یک اجماع بر علیه ایران فراهم کند ویک نظرسنجی برای معامله قرن راه بیاندازد.

حدود یک هفته قبل از این اجلاس ایرانی ها یک تحرک دیپلماتیک بسیار فشرده راه انداختند و وزیر امور خارجه ایران آقای ظریف طرح امضای پیمان عدم تعدی را از بغداد مطرح کرد.
آقای عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران هم به عمان، کویت و قطر سفر کرد و طرح گفتگو میان این کشورها و ایران را مطرح کرد.
علیرغم اینکه بسیاری تحلیلگران باور داشتند با وجود حضور آمریکا در منطقه چه دلیلی برای مطرح کردن طرح پیمان عدم تعدی توسط ایران وجود دارد اما پس از پایان سه اجلاس می توان گفت نتیجه مطرح کردن این ماجرا کاملا مشخص است.
در حالی که برخی کشورها در هر سه اجلاس به دنبال افزایش تنش و ایجاد اجماع بر علیه ایران بودند اما همان طرح ایران منجر شد که اکثریت شرکت کنندگان در این اجلاس ها متفق القول در مقابل تلاش این کشورها برای ایجاد تنش بیشتر میان کشورهای اسلامی مقابله کنند و علیرغم اینکه رئیس جمهوری ایران در اجلاس سران کشورهای اسلامی حضور نداشت ولی ایران موفق شد بیشترین تاثیر را روی هر سه اجلاس بگذارد.
دقیقا همان روزی که سعودی ها پذیرای سران کشورهای اسلامی بودند وتلاش داشتند توجه ها را به سمت ایران به عنوان دشمن بچرخانند، ایرانی ها بدون اعتنا به آنها مراسم روز جهانی قدس را برپا کردند و نشان دادند که بهتر از سران بسیاری از کشورهای اسلامی می دانند که ملت ها چی می خواهند و دشمن اول همه.

هشدار علی لاریجانی به عربستان و امارات - اسپوتنیک ایران
هشدار علی لاریجانی به عربستان و امارات

در نهایت هم مشاهده کردیم همه سران کشورهای اسلامی، فلسطین را جریان اصلی همه مسلمانان اعلام کردند و همه به صورت مستقیم و غیر مستقیم با معامله قرن مخالفت کردند.
هر سه اجلاس با دو شکست بزرگ مواجه شدند، هم اجماع بر علیه ایران به وجود نیامد هم نظرسنجی نشان داد که اکثریت مخالف معامله قرن هستند.
همین دو اتفاق پیغام بسیار مهمی برای ایالات متحده به حساب آمد که نمی تواند روی متحدین عرب خود حساب باز کند.
به همین دلیل هم مشاهده می کنیم که این روزها آمریکایی ها تلاش دارند از باب دیگری ورود کنند، باب عقب نشینی از مواضع جهت مذاکره و گفتگو.
هر آنچه تا به حال از طرف آمریکایی ها مطرح شده شعار و گفته هایی است که می تواند طی 24 ساعت تغییر کند و هنوز هیچ رفتاری که بتوان روی آن حساب باز کرد از طرف آنها مشاهده نشده.
ایرانی ها سالهاست گوششان از سخنان آمریکایی ها پر است و دیگر حاضر نیستند خام حرف آمریکایی ها شوند بلکه استراتژی جدیدشان مبنی بر این است که دیگر نسیه قبول نکنند بلکه همه چیز باید نقد و بصورت پیش پرداخت باشد.
اینکه مثلا وزیر امور خارجه آمریکا مدعی می شود که ایالات متحده حاضر است بدون پیش شرط با ایرانی ها به گفتگو بنشیند و از 12 شرط کذایی خود عقب نشینی می کند و یا اینکه رئیس جمهوری ایالات متحده در مورد اینکه ایالات متحده به دنبال سرنگونی نظام جمهوری اسلامی نیست و یا اینکه به دنبال جنگ با ایران نیست و می خواهد با رهبران فعلی ایران وارد مذاکره شود و به رهبران ایران احترام می گذارد، حرف های جالبی است، اما نمی توان باور کرد این حرف ها از روی قناعت است بلکه به این دلیل است که آمریکایی ها به نتیجه رسیده اند نه به 12 شرط خود می توانند برسند و نه می توانند نظام را در ایران سرنگون کنند و انه می توانند بر علیه ایران جنگ به راه بیاندازند.
گو اینکه ایرانی ها به دنبال صلح و گفتگو می باشند اما تا به حال هیچ دلیلی برای گفتگو با آمریکا برای آنها وجود ندارد و تا به حال آمریکایی ها نتوانسته اند بهانه ای ایجاد کنند تا ایرانی ها بپذیرند به قول معروف کلکی در کار آمریکایی ها نیست.
بی‌اعتنایی هیات قطری به پادشاه عربستان در اجلاس مکه + ویدئو - اسپوتنیک ایران
بی‌اعتنایی هیات قطری به پادشاه عربستان در اجلاس مکه + ویدئو

همه رفتار های آمریکایی ها ثابت کرده که غیر قابل اطمینان هستند وبه هیچ تعهد خود عمل نمی کنند، به همین دلیل هم منطقی وجود ندارد که با آمریکایی ها به گفتگو بنشینند.
گو اینکه این رفتار قلدر معابانه آمریکایی ها فقط در قبال ایران نیست وآمریکایی ها همین رفتار را در قبال دیگر کشورها هم دارند، اما برای ایرانی ها رفتار آمریکا در قبال خودشان مهم است وآمریکایی ها اگر واقعا می خواهند رابطه شان با ایران را تغییر دهند باید رفتارشان با ایران را تغییر دهند.
حد اقل اتفاقاتی که می تواند پیش آید این است که آمریکایی ها همه تحریم ها را از بالاسر مردم ایران بردارند و به توافق هسته ای برگردند و تمام تعهدات خود را اجرا کنند.
آنوقت است که ممکن است ایرانی ها باور کنند که واقعا آمریکایی ها تصمیم گرفته اند رفتارشان در قبال ایران را تغییر دهند وگر نه هنوز این باور پیش است که آمریکایی ها به هیچ وجه به دنبال صلح نیستند و فعلا منافعشان ایجاب می کند که تشنج در منطقه ادامه یابد تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала