انتقاد دوباره وزیر خارجه ایران از اروپا

© AFP 2023 / Atta Kenareانتقاد دوباره وزیر خارجه ایران از اروپا
انتقاد دوباره وزیر خارجه ایران از اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از رویکرد کشورهای اروپایی نسبت به توافق هسته ای برجام انتقاد کرده و خاطرنشان ساخت آنها در عمل به هیچکدام از مفاد برجام پایبند نبوده اند.

عزم جدی ایران در اجرای ضرب الاجل شصت روزه به اروپا - اسپوتنیک ایران
عزم جدی ایران در اجرای ضرب الاجل شصت روزه به اروپا
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، ظریف گفت: همه می‌توانند طرفدار توافق هسته‌ای باشند. البته آمریکا را کنار می‌گذاریم چرا که حتی طرفداری زبانی هم از این توافق نمی‌کند. دولت‌های اروپایی می‌توانند به زبان حامی توافق باشند ما هم می‌توانیم با زبان از توافق حمایت کنیم. آنچه که ایران انجام داده این است که در عمل توافق را اجرا کرده است.
من از دولت‌های اروپایی سوال می‌کنم چند شرکت اروپایی در حال حاضر در ایران فعالیت می‌کنند؟ چند دولت اروپایی الان دارند به ایران اعتبار بانکی می‌دهند؟ چند بانک اروپایی در حال کار با ایران هستند؟ لذا اروپایی‌ها بجای آنکه زبانی بگویند از توافق حمایت می‌کنند، توافق را اجرا کنند و حمایتشان را در عمل نشان دهند.
ما هم می‌توانیم همه ابعاد توافق را نقض کرده اما بگوییم از توافق حمایت می‌کنیم. اروپا الان دارد همین کار را انجام می‌دهد. اروپا به هیچ‌یک از مفاد توافق در عمل پایبند نبوده، در ظاهر پایبند بوده اما عملاً خیر. آنچه که باید اروپا انجام دهد این است که توافق را اجرا کند. ما با آمریکا توافق امضا نکرده‌ایم بلکه با یک مجموعه به این توافق دست یافته‌ایم.
این مجموعه، توافق را به شورای امنیت سازمان ملل متحد تقدیم کرد و شورای امنیت هم یک قطعنامه در این خصوص تصویب کرد. این قطعنامه دو هدف را اعلام کرده است: تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، و تضمین عادی سازی روابط اقتصادی ایران با جهان.
۱۴ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز بوده است. الان باید اروپا نشان دهد کدام بانک در حال تعامل با ایران است؟ کدام شرکت کشتیرانی در حال تعامل با ایران است؟ کدام پالایشگاه اروپایی در حال خرید نفت ایران است؟ اینکه آنها مرتب تکرار کنند که از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند، هیچ ارزشی ندارد وقتی که مردم ایران تحت شدیدترین فشارهای ظالمانه از سوی آمریکا هستند.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام سطح اجرای این توافق را کاهش خواهد داد و به کشورهای اروپایی 60 روز مهلت داد تا طی این مدت تعهدات بانکی و نفتی خود در برابر جمهوری اسلامی ایران را اجرا کنند. 
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала