مذاکرات با آمریکا مساوی با خوردن سم؟

© Photo / IRNAسیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تهران باید بر پیشرفت آتی اوضاع نظارت کند و منتظر بروز شرایط جدید بماند.

به گزارش اسپوتنیک، عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اعلام نمود که تهران در حال حاضر هیچگونه چشم‌اندازی برای مذاکرات با آمریکا مشاهده نمی کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی کوتاه‌مدتی  گفت:«سفرهای مقامات عالی ایران برای تبیین مواضع ایران صورت گرفته است.ایران به لفاظی های رئیس جمهور آمریکا توجهی ندارد، آنچه برای ایران مهم است تغییر رویکرد آمریکاست، ما بر مبنای آنچه می بینیم و آثاری که بر منطقه مترتب است تصمیم گیری خواهیم کرد.

کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس مهمترین کشورهای همسایه ما هستند و ایران تمایل ندارد این کشورها دچار تنش باشند و مایل است هرگونه بی ثباتی را کاهش دهد، این پیشنهاد با حسن نیت از سوی وزیر امور خارجه مطرح شد و امیدوارم کشورهای منطقه با حسن نیت با آن برخورد کنند تا شاهد منطقه ای با ثبات و امن باشیم.

روابط ما مبنا بر این بوده است که احترام به توافقات بین المللی به عنوان مبنایی برای مذاکرات در نظر گرفته شود، ما و آمریکا در چارچوب برجام در مذاکره بودیم اما با خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، این موضوع شکسته شد و ما فعلا چشم اندازی برای مذاکره با آمریکا نداریم»‌.

اصرار آمریکا برای بازگرداندن ایران بر سر میز مذاکرات - اسپوتنیک ایران
اصرار آمریکا برای بازگرداندن ایران بر سر میز مذاکرات

پیشتر مقام‌های مختلف ایران امکان مذاکره با آمریکا را رد کرده بودند. آیت‌الله علی خامنه‌ای مذاکره با آمریکا را «سم» توصیف کرده و گفته بود امکان گفت‌وگو با این کشور وجود ندارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هفته گذشته و پس از دیدار با مقام‌های ژاپنی نیز گفته بود که در حال حاضر «هیچ امکانی» برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد.

گفتنی است، روابط آمریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهورآمریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا چندی پیش در اقدامی مغایر قوانین بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که بخشی از نیروهای رسمی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران است، در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را تصویب کردند.

پنجم ماه مه جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در این خصوص گفت که واشنگتن به منظور مقابله با سیاست های ایران، بمب افکن هایی را در خاورمیانه مستقر خواهد کرد و یک گروه تجهیزات نظامی به رهبری ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به این منطقه ارسال می کند. این ناو آمریکایی هم اکنون در دریای مدیترانه قرار دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала