تأثیر ایران بر قیمت نفت چقدر است؟

© Flickr / Neal Wellonsمعدن نفت
معدن نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورها بر اساس تاثیرشان بر قیمت نفت خام رتبه‌بندی شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از « سیکینگ آلفا»، اول ماه مارس کشورها بر اساس تاثیرشان بر قیمت نفت خام رتبه‌بندی شدند که ایران در رتبه اول کشورهای تاثیرگذار بر قیمت نفت قرار دارد و روسیه، آمریکا، عربستان و امارات در رتبه های بعدی از این نظر قرار گرفته اند.

آمریکا اعلام کرد معافیت هایی را که به خریداران نفت ایران داده بود تمدید نمی‌کند و هر کشوری که به واردات نفت ایران ادامه دهد تحریم می‌شود. این دستور باعث شد ایران تهدید کند تنگه هرمز را میبندد. تنگه هرمز یک آبراه حیاتی بین خلیج فارس و دریای عمان و تنها گذرگاه دریایی از خلیج فارس به آب‌های آزاد است. تقریبا یک سوم گاز طبیعی مایع جهان و 20 درصد کل تولید نفت جهان از این گذرگاه عبور می کند. بسته شدن آن باعث اقدامات نظامی عربستان و آمریکا می‌شود.

تغییر تاکتیک‌های وزارت نفت ایران در صادرات نفت - اسپوتنیک ایران
تغییر تاکتیک‌های وزارت نفت ایران در صادرات نفت

در این میان، روسیه انتقال نفت از خط لوله دروژبا را به کشورهای شرق اروپا به خاطر مشکل آلودگی نفتی متوقف کرد.و اپراتور خط لوله روسیه، ترانس‌نفت اعلام کرد نفت به صورت عمدی در یک پایانه خصوصی آلوده شده است. مقامات روسیه  بازرسی های جزایی برای یافتن مقصر این خرابکاری را آغاز کرده اند.

روسیه اوپک را تحت فشار گذاشت که نشست ماه می خود را کنسل کنند و در نشست 26 ژوئن در وین اتریش در مورد عرضه نفت گفتگو کنند. اول موفق شد ولی بعد نشست اوپک و متحدانش در جده عربستان در 15 می برگزار شد و به نظر می‌رسد روسیه در مورد افزایش تولید پیشنهاداتی داشته است ولی چون هیچ بیانیه رسمی وجود ندارد، یک بی ثباتی غیر منتظره در قیمت نفت خام با نزدیک شدن به نشست ماه ژوئن به وجود آمده است. توجه داشته باشید که توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش در 30 ژوئن پایان می یابد.

با توجه به افزایش تولید نفت در آمریکا و تنش های تجاری بین آمریکا و چین، آخرین رتبه‌بندی به این صورت معرفی می شود. این بار مسئله به نفت ایران مربوط نمی‌شود، در مورد نیروی نظامی ایران است. افزایش  بی ثباتی در قیمت نفت ناشی از تهدید های نظامی در تنگه هرمزاست و اگر ایران تصمیم به اقدام نظامی بگیرد بی ثباتی قیمت نفت خام افزایش خواهد یافت.

 تاثیر بر اوپک و توانایی یا عدم توانایی این کشور در حل مسئله آلودگی نفتی، روسیه را در رتبه دوم قرار می‌دهد. این کشور تاثیر زیادی بر عرضه نفت در ماه های آینده خواهد داشت.

 آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت جهان احتمالا درگیر تحولات نظامی تنگه هرمز می‌شود. عربستان ظرفیت مازاد تولید برای محصولات مهم نفتی را دارد و هر گونه کمبود عرضه این محصولات که نیاز به جایگزینی داشته باشد بر عهده عربستان است.

  امارات، ونزوئلا را از این لیست کنار زده است. امارات تقریبا 3.3 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند و ظرفیت تقویت تولید را در صورت لزوم دارد ولی نزدیکی این کشور به تنگه هرمز آن را در این لیست قرار داده است. امارات اولین کشور خواهد بود که تحت تاثیر عملیات نظامی در منطقه قرار می گیرد.

آمریکا روز 23 آوریل اعلام کرده که خریداران معاف شده نفت از ایران دیگر مصون از مجازات‌های آمریکا نخواهند بود. ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.   

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала