بازنگری در قانون اساسی ایران ممکن است؟

© Sputnik / SHAمجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هیچ‌کدام از روسای‌جمهور موضوع افزایش اختیارات را شفاف نمی‌گویند.

به گزارش اسپوتنیک  به نقل از «خبرآنلاین»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه ابراز داشت که هیچ‌کدام از روسای‌جمهور موضوع افزایش اختیارات را شفاف نمی‌گویند.

عزت‌الله یوسفیان ملا درباره افزایش اختیارات ریاست جمهوری گفت:« قانون اساسی اختیارات قوای سه‌گانه را تعریف کرده است، حال اگر شخصی اختیارات بیشتر از این محدوده بخواهد نیاز به اصلاح قانون اساسی دارد.  الان هم آقای رئیس‌جمهور باید بگویند که کجاها اختیار می‌خواهند، این امر اگر در دست مجلس باشد و اگر مجلس مجوز قانون اساسی را داشته باشد که بتواند بعضی از اختیارات را به رئیس‌جمهور بدهد قطعا و یقینا این کار را خواهد کرد و مقام معظم رهبری هم که این کار را کرده‌اند. درنتیجه اگر موارد مورد نظر به روشنی بیان شود خیلی راحت‌تر می‌توان درباره آن اقدام کرد».

بیش از صد نماینده درخواستی را در این باره امضا کرده‌اند. ما به قانون اساسی اعتقاد داریم و یکی از اصول قانون اساسی این است که  هر ده سال می‌توان در آن تجدید نظر کرد و قانون اساسی را رصد و به‌روز کرد. یعنی اجرای خود قانون اساسی مربوط به بازنگری هم هست.

تعدادی از اعضای مجلس هم می‌گویند برخی از مراجعی که ما باید تحت عنوان مجلس دوم داشته باشیم را نداریم. لذا این مجلس تنها شده و باید مرجعی وجود داشته باشد. در دنیا هم اینطوری است که در کنار یک مجلس عمومی یک مجلس تخصصی بالاتر وجود دارد. این را مجلس سنا می‌نامند و این نام شاید خوشایند نباشد بلکه می‌توان مجلس اعظم را در نظر گرفت. همه‌جای دنیا اینطوری است و کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که تک مجلسی باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала