نقش آنتی‌بیوتیک‌ها در کنترل علائم آلزایمر

CC0 / / نقش آنتی‌بیوتیک‌ها در کنترل علائم آلزایمر
نقش آنتی‌بیوتیک‌ها در کنترل علائم آلزایمر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند در کنترل علائم آلزایمر نقشی موثر داشته باشند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از medicalnewstoday، مطالعه انجام شده در دانشگاه شیکاگو نشان داد که چگونه طول مدت مصرف آنتی‌بیوتیک التهاب را کاهش داده و رشد پلاک‌های آمیلوئیدی را در موش‌های نر کند می‌سازد.
پلاک‌های آمیلوئیدی مشخصه اصلی بیماری آلزایمر هستند. این پلاک‌ها زمانی شکل می‌گیرند که نوعی پروتئین در عصب‌های مغز تولید شده و در کنار یکدیگر انباشته می‌شوند. این پلاک‌های آمیلوئیدی عملکرد سلول مغز را مختل کرده و به بروز علائم آلزایمر منجر می‌شوند.
این مطالعه توسط تیم تحقیقی به رهبری پروفسور سنگرام سیسودیا، مدیر مرکز نوروبیولوژی مولکولی در دانشگاه شیکاگو انجام پذیرفت.

راهکاری ساده برای جلوگیری از زوال عقل - اسپوتنیک ایران
راهکاری ساده برای جلوگیری از زوال عقل

این تیم تحقیقاتی پیش از این در مطالعات خود تاکید کرده بودند که در باکتری‌های روده مبتلایان به آلزایمر تغییراتی مشاهده می‌شود. همچنین این محققان در بررسی‌های خود نشان دادند چگونه باکتری روده بر علائمی مشابه با بیماری آلزایمر در موش‌ها تاثیر می‌گذارد.
این تحقیق جدید نشان داد تغییرات اعمال شده در میکروبیوم روده رشد پلاک‌های آمیلوئیدی را تنها در موش‌های نر محدود می‌کند. محققان از یک ترکیب آنتی‌بیوتیک استفاده کردند تا نشان دهند چگونه بر تشکیل پلاک‌های آمیلوئیدی و فعال ساختن میکروگلیا در مغز موش‌ها اثر می‌گذارد. میکروگلیا سلول‌های ایمنی هستند و هنگامیکه فعال شوند در مغز التهاب بوجود می‌آورند.
این تیم تحقیقاتی دریافتند مصرف طولانی مدت آنتی‌بیوتیک‌ها بر میکروبیوم موش‌های نر و ماده به شکل متفاوتی اثر می‌گذارد. به گفته محققان آنتی بیوتیک‌ها رشد پلاک‌های آمیلوئیدی را کاهش داده و میکروگلیا را به شکلی تغییر می‌دهند که به حفظ سلامت مغز در موش‌های نر کمک کنند. در موش‌های ماده تغییرات میکروبیوم روده بر سیستم ایمنی اثر می‌گذارد که موجب افزایش تولید فاکتورهایی می‌شود که فعالیت میکروگلیا را تقویت می‌کند. این اثرگذاری در موش‌های نر مشاهده نشده‌ است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала