توضیحات سفیر ایران در سازمان ملل درباره موانع گفت وگو با آمریکا

© Photo / IRNAمجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد
مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجید تخت روانچی ، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با انتشار یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست، موانع گفت وگو ایران با آمریکا را تشریح کرد.

مصاحبه ظریف با سی ان ان : تهدید علیه ایران جواب نمی دهد - اسپوتنیک ایران
مصاحبه ظریف با سی ان ان : تهدید علیه ایران جواب نمی دهد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، در یادداشت مجید تخت روانچی پس از ادای توضیحاتی درباره سیاست آمریکا و متحدانش نسبت به جمهوری اسلامی چنین آمده است:
«پیشنهاد ایالات متحده در مورد گفت وگو با ایران، سه مانع عمده در پیش رو دارد:
اول آنکه تاریخ نشان می‌دهد که مذاکرات واقعی و سازنده نمی‌تواند زیر سایه ارعاب، اجبار و تحریم‌ها شکل بگیرد. گفت و گو وقتی می‌تواند موفقیت آمیز باشد که هر دو طرف به اصل احترام متقابل پایبند باشند و از موضع برابر مذاکره کنند.
دوم اینکه دولت ترامپ با صدای متحد در مورد نیاز به گفت وگو با ایران صحبت نمی‌کند. کسانی که مشتاق تحریک برای یک درگیری هستند، تلاش می‌کنند تا امکان هرگونه گفت وگوی مفید و معنی دار را تخریب کنند.
و سرانجام اینکه، خروج ناگهانی ترامپ از توافق هسته‌ای برجام در سال قبل که بدون هیچ دلیل موجهی — و بر خلاف مخالفت یکپارچه جامعه جهانی با آن- صورت گرفت، باعث نگرانی زیادی برای انجام هر معامله جدید در آینده شده است، چرا که ممکن است به سرنوشت مشابهی در فقدان تضمین برای عدم تکرارش مواجه شود.
طی ماه جاری، ترامپ گفت که ایالات متحده "به دنبال آسیب رساندن به ایران نیست." اما در ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت ماه)، ادعا کرد که "اقتصاد ایران همچنان سقوط می‌کند — و این برای مردم ایران بسیار ناراحت کننده است". اینها شواهد واضحی هستند که ایالات متحده مصمم است که به مردم ایران آسیب برساند و این اقدام بر اساس قوانین بین المللی یک جنایت است. تحت چنن شرایطی، کدام ملت عاقلی به پیشنهاد آمریکا برای گفت وگو اعتماد می‌کند؟
سیاست "فشار حداکثری" آمریکا علیه ایران شکست خورده است. هیچیک از خواسته‌های ناعادلانه دولت ترامپ برآورده نشده است و من می‌توانم اطمینان بدهم که سیاست فشار مؤثر نخواهد بود. بعلاوه سیاست فشار حداکثری چه دستاورد عملی داشته است؟ تنها دستاوردش این بوده که ایالات متحده را در عرصه بین المللی منزوی کرده و شکاف بیشتری بین آمریکا و متحدانش ایجاد کرده است.
این سیاست همچنین باعث خشم و رنجش تمامی آحاد ایرانیان نسبت به ایالات متحده شده است. آری، تحریم‌های غیرقانونی به مردم ایران لطمه می‌زند، اما سیاست‌های ایران را تغییر نمی‌دهد.
در طول تاریخ، ایرانیان همیشه در برابر تحمیل اراده دیگران مقاومت کرده و برای هزاران سال دوام آورده‌اند. این واقعیت برای هر مورخی کاملاً روشن است. ایرانیان از زبان تهدید و ارعاب نفرت دارند و در عوض همیشه نشان داده‌اند که احترام را با احترام پاسخ می‌دهند.»
روابط واشنگتن و تهران پس از بیانات اخیر مقامات جمهوری اسلامی درباره متوقف کردن برخی از اقدامات در چارچوب برجام متشنج تر شده است. دیرتر حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران 60 روز به کشورهای اروپایی عضو برجام مهلت داد تا طی این مدت تعهدات بانکی و نفتی خود در برابر جمهوری اسلامی را اجرا کنند. روحانی نامه هایی با این موضوع را برای رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نوشت.
روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала