وزن مناسب برای جلوگیری از کوچک شدن مغز

© Depositphotos.com / Andreusوزن مناسب برای جلوگیری از کوچک شدن مغز
وزن مناسب برای جلوگیری از کوچک شدن مغز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا کوچک شدن مغز با چاقی ارتباط دارد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه «Easy health options»، بر اساس پژوهشی که طی بیش از یک دهه گذشته انجام شده است، اضافه‌وزن موجب تغییرات فیزیکی در مغز می‌شود. طی چندین سال گذشته، سه مطالعه جداگانه چاقی را با کوچک شدن مغز پیوند داده‌اند.

در سال 2016، تیمی از پژوهشگران دانشگاه کمبریج مقدار ماده سفید در مغز 527 نفر که در بازه سنی 20 تا 87 سال قرار داشتند را مورد بررسی قرار دادند. سوژه‌ها بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) خود به دو دسته «لاغر» و «چاق» تقسیم شدند. مغز سوژه‌های چاق تقریباً 10 سال پیرتر از مغز همتایان لاغر خود بود. به بیان دیگر، میزان ماده سفید مغز یک فرد چاق 50 ساله به اندازه یک فرد لاغر 60 ساله بود.

ماده سفید در مغز این امکان را برای بخش‌های مختلف این اندام فراهم می‌کند تا با یکدیگر در ارتباط باشند. این بخش در حل مساله و تفکر سریع درگیر است و همچنین در تعادل، راه رفتن و خلق و خو نقش دارد. ماده سفید با افزایش سن تحلیل می‌رود اما به نظر می‌رسد اضافه‌وزن روند پیری مغز را تسریع می‌کند.

در آوریل 2019، طی مطالعه‌ای در مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند، این مساله که آیا زنان و مردان در نتیجه چربی اضافه بدن به طور متفاوت تحت تأثیر کوچک شدن مغز قرار می‌گیرند مورد بررسی قرار گرفت. کوچک شدن مغز در افراد چاق از هر دو جنسیت همچنان قابل توجه بود اما برخی تفاوت‌ها بین مردان و زنان وجود داشت.

به طور کلی در مردان، چربی بدن بیشتر با ماده خاکستری کمتر مغز پیوند خورده بود. در زنان، به نظر می‌رسید کوچک شدن مغز در بخش گلوبوس پالیدوس، بخشی از مغز که حرکات ارادی را کنترل می‌کند، متمرکز است.حفظ وزن سالم می‌تواند خطر ابتلاء به این بیماری‌ها و کوچک شدن مغز را کاهش دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала